-->

ΤΜΗΜΑ ΙΑΤΡΙΚΗΣ

ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΙΑΤΡΙΚΗ



Κωδικός Μαθήματος: ΧΡ0311

Υπεύθυνος Καθηγητής: Ιωάννης Πανταζόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής

Άλλοι Διδάσκοντες: ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΣΑΛΟΥΣΤΡΟΣ, ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΥΡΟΒΟΥΝΗΣ

ECTS: 2.00

Τύπος|Είδος Μαθήματος: ΕΠ | ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΉΣ ΠΕΡΙΟΧΉΣ

Εξάμηνο Διδασκαλίας: 14o Εξάμηνο

Ώρες την Εβδομάδα: 2 Ώρες

Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή) 54 Ώρες

Προαπαιτούμενα: ΟΧΙ

Γλώσσα Διδασκαλίας: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΦΟΙΤΗΤΩΝ ERASMUS

Διαθέσιμο για Erasmus: ΟΧΙ

Διαλέξεις Εξαμήνου: Σύντομα Διαθέσιμο...

Τρόπος Διδασκαλία: ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ – ΧΡΗΣΗ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗΣ – HANDS-ON ΣΕ ΠΡΟΠΛΑΣΜΑΤΑ – ΚΛΙΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ Χρησιμοποιείται λογισμικό της Microsoft (PowerPoint) μέσω του οποίου γίνονται οι παραδόσεις των μαθημάτων. Η προσομοίωση γίνεται με τη βοήθεια των προγραμμάτων της Laerdral και ειδικών προπλασμάτων για hand-on ασκήσεις. Η Βιβλιοθήκη διαθέτει τα απαραίτητα συγγράμματα του μαθήματος. Επίσης οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις διεθνείς επιστημονικές βάσεις δεδομένων (PubMed), τις οποίες διαθέτει η Βιβλιοθήκη. Οι ως άνω διαλέξεις των μαθημάτων είναι αναρτημένες στους ιστοτόπους του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (e-class) με ελεύθερη πρόσβαση από τους φοιτητές του Τμήματος Ιατρικής. Τέλος, το e-mail του υπευθύνου του μαθήματος αλλά και των λοιπών διδασκόντων μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την επικοινωνία μεταξύ φοιτητών και διδασκόντων και οι φοιτητές προτρέπονται να χρησιμοποιούν και αυτή τη μέθοδο επικοινωνίας. Επίσης πληροφορίες ή ανακοινώσεις που αφορούν στο μάθημα αναρτώνται στους ιστοτόπους του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με ελεύθερη πρόσβαση από τους φοιτητές του Τμήματος Ιατρικής.

Μέθοδος Αξιολόγησης: ΕΠΙΤΡΕΠΟΜΕΝΕΣ ΑΠΟΥΣΙΕΣ: 1 απουσία αδικαιολόγητη, 2 δικαιολογημένες ΓΛΩΣΣΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ : Ελληνικά Αγγλικά σε περίπτωση συμμετοχής φοιτητών ERASMUS ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ: • Συνεχής αξιολόγηση κατά τη διάρκεια των μαθημάτων • Αντικειμενικά δομημένη εξέταση κλινικών δεξιοτήτων (objective structured clinical examination, OSCE) • Εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ Αξιολόγηση των διδασκόντων μέσω ειδικού ερωτηματολογίου που διατίθεται στους φοιτητές στο τέλος του εξαμήνου διδασκαλίας του μαθήματος. Επίσης προτρέπονται οι φοιτητές να εκφράσουν την άποψή τους για τη συνολική εκπαιδευτική διαδικασία του μαθήματος και ενδεχόμενες προτεινόμενες αλλαγές. Τα αποτελέσματα των ανωτέρω απαντήσεων του ερωτηματολογίου αξιοποιούνται κατάλληλα με στόχο τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας για το συγκεκριμένο μάθημα.

Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα: Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ): Οι φοιτητές, μετά από επιτυχή εξέταση, έχουν αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεμάτων στο γνωστικό αντικείμενο της Επείγουσας Ιατρικής (επίπεδο ΠΠΣ). Οι γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν είναι επιπέδου 6 (1ου κύκλου Σπουδών) του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF).

Σκοπός του μαθήματος είναι οι φοιτητές να λάβουν εξειδικευμένες γνώσεις πάνω σε θέματα
Επείγουσας Ιατρικής ώστε να καταστούν απόλυτα ικανοί στην αντιμετώπιση αιφνίδιων και απειλητικών για τη ζωή καταστάσεων. Ο σύγχρονος ιατρός, οφείλει να διαθέτει γνώσεις και δεξιότητες οι οποίες θα εξασφαλίζουν τόσο την αρμονική λειτουργία της ομάδας όσο και την παροχή ποιοτικής φροντίδας στον βαρέως πάσχοντα ασθενή.

Η Επείγουσα Ιατρική αποτελεί ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο πεδίο, όπου η κλινική εμπειρία με την αναβαθμισμένη γνώση αποτελούν τους δύο σημαντικούς πόλους στους οποίους θα πρέπει να κινείται ο σύγχρονος ιατρός. Μέσα από το μάθημα της επείγουσας ιατρικής, ο φοιτητής θα αποκτήσει τόσο κλινική εμπειρία συμμετέχοντας στις εργασίες της Κλινικής Επείγουσας Ιατρικής υπό την επίβλεψη έμπειρων εκπαιδευτών όσο και αναβαθμισμένες γνώσεις μέσα από υψηλού επιπέδου διαλέξεις. Το κάθε μάθημα θα παρέχει μια σύντομη ανασκόπηση της παθοδυσιολογίας, της φυσικής εξέτασης, των διαγνωστικών αναλύσεων, της συνεργατικής αντιμετώπισης και παρεμβάσεων, καθώς και πληροφορίες σχετικά με την περαιτέρω διαχείριση του ασθενούς, ειδικά για κάθε πάθηση ή στρατηγική αντιμετώπισης.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να:
1. εξοικειωθούν με την οργάνωση του τμήματος επειγόντων περιστατικών, ως χώρου διαχείρισης κρίσεων, διαλογής και υποδοχής των ασθενών, έναρξης της ενδονοσοκομειακής φροντίδας, καθώς και προώθησης των ασθενών στα άλλα Τμήματα,
2. περιγράφουν και να κατανοούν τις συχνότερες επείγουσες καταστάσεις και τη σπουδαιότητα των πρώτων κρίσιμων ωρών, να αξιολογούν πληροφορίες σχετικά με την κατάσταση της υγείας των ασθενών και να αναπτύξουν κριτική σκέψη σε θέματα κλινικής διαγνωστικής και θεραπευτικής,
3. να παρέχουν έγκαιρη και εξατομικευμένη φροντίδα στους ασθενείς σε συνάρτηση με τις ανάγκες που προκύπτουν από το κύριο υποκείμενο πρόβλημα υγείας και τα συνυπάρχοντα νοσήματα,
4. να αναπτύξουν ικανότητες συνεργασίας, συντονισμού και ενεργού συμμετοχής στη διεπιστημονική θεραπευτική ομάδα του προσωπικού των Επειγόντων.

Γενικές Ικανότητες
Το μάθημα αποσκοπεί σε:
• Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών (πρακτικά και θεωρητικά)
• Ανάπτυξη δεξιοτήτων
• Λήψη αποφάσεων
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

URL Μαθήματος : https://www.dem-uth.com

Περιγραφή Μαθήματος:

Συνιστώμενη βιβλιογραφία: • Προτεινόμενη βιβλιογραφία
1. Επείγουσα Ιατρική (Atkinson Paul, Kendall Richard, Van Rensburg Lee)
Ιατρικές εκδόσεις Παρισιάνου, ISBN 978-960-394-857-5
2. Urgencies and Emergencies στην Επείγουσα και Εντατική Ιατρική (Αγκομαχαλελής, Ιωάννης
Ν.) Ιατρικές εκδόσεις University Studio Press, ISBN 978-960-12-2279-0
3. Επείγουσα Ιατρική. Πρακτικός οδηγός αντιμετώπισης επειγόντων περιστατικών (Sprigings
DC. Chambers JB) Ιατρικές εκδόσεις Παρισιάνου, ISBN 9789603949725
4. Ιατρική Βιβλιογραφία στο Διαδίκτυο (PubMed και άλλες βιβλιογραφικές πηγές)
5. Ιστοσελίδα European Resuscitation Council

• Συναφή επιστημονικά περιοδικά
1. Resuscitation
2. Annals of Emergency Medicine
3. Academic Emergency Medicine
4. Shock
5. American Journal of Emergency Medicine
6. European Journal of Emergency Medicine
7. Journal of Emergency Medicine