ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ

ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ

ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ

Κωδικός Μαθήματος: ΜΡ1010

Υπεύθυνος Καθηγητής: Ιωάννου Μαρία, Καθηγήτρια

Άλλοι Διδάσκοντες: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΖΑΧΑΡΟΥΛΗ

ECTS: 6.00

Τύπος|Είδος Μαθήματος: ΥΠ | ΥΠΟΒΆΘΡΟΥ

Εξάμηνο Διδασκαλίας: 2o Εξάμηνο

Ώρες την Εβδομάδα: 6 Ώρες

Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή) 161 Ώρες

Προαπαιτούμενα: Παρακολούθηση και επιτυχής εξέταση i. Γενική Μορφολογία (επιτυχής εξέταση εργαστηρίου)

Γλώσσα Διδασκαλίας: Ελληνική

Διαθέσιμο για Erasmus: ΟΧΙ

Διαλέξεις Εξαμήνου: Λεπτομέρειες/Διαλέξεις

Τρόπος Διδασκαλία: Πρόσωπο με πρόσωπο και συγκεκριμένα: Η διδασκαλία του μαθήματος της «ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ» συνίσταται από διαλέξεις, φροντιστήρια και εργαστηριακές ασκήσεις. Οι παρουσίες στα φροντιστήρια και τις εργαστηριακές ασκήσεις είναι υποχρεωτικές. Οι διαλέξεις αναπτύσσουν την ύλη που περιγράφεται ανωτέρω. Τα φροντιστήρια (σε 4 ομάδες φοιτητών, 1 διδάσκοντας ανά ομάδα) ανακεφαλαιώνουν και εμβαθύνουν στην ύλη. Σε κάθε φροντιστήριο οι φοιτητές εξοικειώνονται με τα βασικά ανά ενότητα στοιχεία και προετοιμάζονται για τις εργαστηριακές ασκήσεις. Οι εργαστηριακές ασκήσεις (σε 4 ομάδες φοιτητών, 1  διδάσκοντας ανά ομάδα 27-30 φοιτητών) αποτελούν την πρακτική άσκηση των φοιτητών, είναι απαραίτητο συμπλήρωμα των διαλέξεων και έχουν στόχο να τους εξοικειώσουν με την χρήση τεχνικών, την λειτουργία οργάνων και την διεξαγωγή δοκιμασιών που χρησιμοποιούνται συχνά στην ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ, καθώς και να βοηθήσουν στη κατανόηση εννοιών που δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές θεωρητικά (εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία). Χρησιμοποιούνται Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την διαδικτυακή πληροφόρηση και παροχή μαθησιακών βοηθημάτων στους φοιτητές. Συγκεκριμένα:
  • Χρησιμοποιείται κοινό λογισμικό (π.χ. powerpoint) για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την προβολή διαφανειών και βίντεο.
  • H αναλυτική ύλη & επιπλέον βιβλιογραφία, το υλικό των φροντιστηρίων (κλινικά περιστατικά για επεξεργασία), η θεωρία και τα πρωτόκολλα των εργαστηριακών ασκήσεων, οι διαφάνειες των παραδόσεων μετά από κάθε μάθημα καθώς και βίντεο και επιστημονικά άρθρα σχετικά με τη διδασκόμενη ύλη γίνονται ηλεκτρονικά και διαδικτυακά διαθέσιμα στους φοιτητές μέσω του e-class.
  • Πληροφορίες για το μάθημα, τους διδάσκοντες και τα ερευνητικά τους ενδιαφέροντα και γενικά το Εργαστήριο ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΤΟΜΙΚΗΣ είναι διαθέσιμες διαδικτυακά στην ιστοσελίδα του Τμήματος Ιατρικής.
  • Ανακοινώσεις, πληροφορίες κλπ διατίθενται διαδικτυακά και μέσω e-class. Η επικοινωνία γίνεται μέσω e-mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση pathology.department@uth.gr

Μέθοδος Αξιολόγησης: Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών είναι η Ελληνική. Μέθοδοι αξιολόγησης. Α. Στις εργαστηριακές ασκήσεις: Γραπτές Εξετάσεις με ερωτήσεις σύντομης απάντησης και επίλυσης προβλημάτων. Η συμμετοχή των φοιτητών στις ασκήσεις είναι υποχρεωτική. Στο τέλος του εξαμήνου οι φοιτητές εξετάζονται γραπτά στο περιεχόμενο των Εργαστηρίων. Στις εξετάσεις του Εργαστηρίου εξεταστέα ύλη είναι η θεωρία, η μεθοδολογία και οι τρόποι επεξεργασίας αποτελεσμάτων που περιλαμβάνονται στο Οδηγό των Εργαστηριακών Ασκήσεων ή αναπτύσσονται από τους διδάσκοντες κατά την διάρκεια των εργαστηρίων. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις του Εργαστηρίου έχουν μόνον όσοι συμμετείχαν με επιτυχία στις εργαστηριακές ασκήσεις. Η επιτυχία στις εξετάσεις του εργαστηρίου είναι απαραίτητη προϋπόθεση για συμμετοχή στις εξετάσεις του μαθήματος. Β. Στα φροντιστήρια:  Δημόσια Παρουσίαση,  Προφορική Εξέταση Σε κάθε φροντιστήριο οι φοιτητές εμβαθύνουν στο θεωρητικό υπόβαθρο των εργαστηριακών ασκήσεων που θα ακολουθήσουν. Η ύλη των φροντιστηρίων εξετάζεται γραπτά μαζί με τις εξετάσεις του εργαστηρίου.  Γ. Στη θεωρία – ύλη διαλέξεων: Γραπτές Εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και ερωτήσεις Σωστού/ Λάθους, ερωτήσεις ανάπτυξης, προφορική εξέταση μαθητών με ιδιαίτερες ανάγκες. Οι εξετάσεις του μαθήματος είναι γραπτές, διάρκειας  2 ωρών, και αποτελούνται από θέματα πολλαπλής επιλογής ή ερωτήσεις Σωστού/Λάθους και ερωτήσεις κρίσεως ή σύντομης απάντησης. Εξεταστέα ύλη αποτελεί η ύλη των διαλέξεων και των φροντιστηρίων όπως περιγράφεται ανωτέρω. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις του μαθήματος έχουν μόνον όσοι φοιτητές πέρασαν τις εξετάσεις του Εργαστηρίου. Τελικός βαθμός Ο τελικός βαθμός του μαθήματος υπολογίζεται κατά 100% από τον βαθμό των γραπτών εξετάσεων του μαθήματος.

Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα: Το μάθημα αποτελεί μελέτη των ιστολογικών δομών των οργανικών συστημάτων του ανθρωπίνου σώματος. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην κατανόηση της συσχέτισης της μικροσκοπικής εικόνας με τη λειτουργία των συστημάτων, την προσαρμογή στην ιστική βλάβη και την ανάπτυξη φλεγμονωδών νοσημάτων. Το μάθημα αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία ο φοιτητής θα στηριχθεί για να υποστηρίξει τις γνώσεις που παρέχονται στα μαθήματα μεγαλύτερων εξαμήνων και συγκεκριμένα στα μαθήματα: ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ Ι, ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΤΟΜΙΚΗ ΙΙ, ΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΙΙ. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
  • Κατανοήσει τις βασικές αρχές της Ειδικής Μορφολογίας
  • Γράφει τους όρους που περιγράφουν τις ιστολογικές δομές των οργανικών συστημάτων του ανθρωπίνου σώματος και να τους συνδυάζει με βασικές γνώσεις άλλων μαθημάτων
  • Χρησιμοποιεί σωστά το οπτικό μικροσκόπιο και να αναγνωρίζει μέσω ειδικών ιστολογικών τεχνικών το κάθε σύστημα και τους περιέχοντες ιστούς του
  • Προσεγγίζει σωστά τη δομή των φυσιολογικών οργανικών συστημάτων και να κατανοεί το ρόλο και τη λειτουργία των αρχιτεκτονικών τους δομών
  • Συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για τη δημιουργία εργασιών και βασικής έρευνας προς παρουσίαση στα φοιτητικά συνέδρια
Γενικές Ικανότητες
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

URL Μαθήματος : http://eclass.uth.gr/eclass/courses/MED_U_141/

Περιγραφή Μαθήματος: Η ύλη του μαθήματος ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ έχει διαμορφωθεί ως εξής: Α. Οι θεωρητικές κλινικές ικανότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο μάθημα. Β. Οι πρακτικές και κλινικές δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να θεωρείται επιτυχημένη η παρακολούθηση τους. Γ. Η γνώση της ύλης που πρέπει να έχουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο μάθημα. Α. Θεωρητικές κλινικές ικανότητες Ι. Ανά κεφάλαιο θεωρίας 1. Ενδοκρινικό σύστημα. 2. Αναπνευστικό σύστημα. 3. Πεπτικό σύστημα Ι. 4. Πεπτικό σύστημα II. 5. Πεπτικό σύστημα III. 6.Δερμα 7.Μαστός 8. Γεννητικό σύστημα του θήλεος Ι. 9. Γεννητικό σύστημα του θήλεος ΙΙ. 10. Γεννητικό σύστημα του άρρενος. 11. Ουροποιητικό σύστημα 12. Λεμφικό σύστημα Ι. 13. Λεμφικό σύστημα ΙΙ. 14. Αισθητήρια όργανα.ΙΙ. Στα υποχρεωτικά φροντιστήρια – εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία Παρουσίαση, ανάλυση, συζήτηση της φυσιολογικής δομής και λειτουργίας των ανθρώπινων οργανικών συστημάτων. Β. Πρακτικές και κλινικές δεξιότητες Στα υποχρεωτικά εργαστήρια – εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία Απόκτηση γενικών και ειδικών πρακτικών δεξιοτήτων από τους φοιτητές Ιατρικής κατά την εκπόνηση των εργαστηριακών ασκήσεων: 1. Γενικές δεξιότητες • παρατήρηση φαινομένων στο εργαστήριο, καταγραφή και ανάλυση δεδομένων • χειρισμός βασικού εξοπλισμού εργαστηρίων και κυρίως χρήση οπτικού μικροσκοπίου • αποτελεσματική εργασία σε ομάδα • ασφαλής εργασία σε εργαστηριακό περιβάλλον • λήψη και τήρηση οδηγιών • αντίληψη εργαστηριακών λαθών και αναγνώριση των πηγών τους 2. Ειδικές δεξιότητες – χειρισμός οπτικού μικροσκοπίου – εξοικείωση με τη χρήση αντικειμενικών φακών – μεγεθύνσεων – Παρατήρηση εργαστηριακών πλακιδίων και εξοικείωση με ψηφιοποιημένα εργαστηριακά πλακίδια Γ. Γνώση – Ύλη διαλέξεων 1. Ενδοκρινικό σύστημα: Υπόφυση, Θυρεοειδής αδένας, Παραθυρεοειδής αδένας, Επινεφρίδια, επίφυση, Στοιχεία ανατομίας, αγγείωσης, νεύρωσης και αρχές ορμονικής ρύθμισης. 2. Αναπνευστικό σύστημα: Μεταφορικό και αναπνευστικό τμήμα του αναπνευστικού συστήματος, οσφρητικός βλεννογόνος, λάρυγγας, τραχεία, αναπνευστικό επιθήλιο και κροσσοί, βρόγχοι, βρογχιόλια, πνευμονικός ιστός, φραγμός αίματος-αέρα. 3. Πεπτικό σύστημα Ι: Οδούς και πολφός, περιοδοντικός σύνδεσμος και ούλα, ανάπτυξη των οδόντων. Γλώσσα και γευστική κάλυκα, υπερώα 4. Πεπτικό σύστημα II: Στόμαχος και λεπτό έντερο, Παχύ έντερο, Οισοφάγος, Στόμαχος, Δωδεκαδάκτυλο, Νήστιδα, ειλεός Παχύ έντερο, σκωληκοειδής απόφυση. 5. Πεπτικό σύστημα III: Σιελογόνοι αδένες, Πάγκρεας, Ήπαρ, χοληδόχος κύστη 6. Δέρμα: Τρίχα, ιδρωτοποιός αδένας και σμηγματογόνος αδένας, τριχοθυλάκια και συνοδές δομές. Ιδρωτοποιοί αδένες, όνυχας, σωμάτια Pacini και Meissner. 7. Μαστός: Μη εκκρίνων μαστικός αδένας, μαστός σε γαλουχία, εκκρίσεις μαστικών αδένων. 8. Γεννητικό σύστημα του θήλεος Ι: Ωαγωγός, Μήτρα, κολεός, ωοθυλάκια, ωχρό και λευκό σωμάτιο, εμμηνορρυσιακός κύκλος, γονιμοποίηση και εμφύτευση, έξω γεννητικά όργανα. 9. Γεννητικό σύστημα του θήλεος ΙΙ: Πλακούντας Ωοθήκη 10.Γεννητικό σύστημα του άρρενος: Όρχις, Σπερμιογένεση, επιδιδυμίδα, σπερματικός πόρος και σπερματοδόχος κύστη, προστάτης αδένας, πέος και ουρήθρα, διάμεσα κύτταρα Leydig. 11 Ουροποιητικό σύστημα: Νεφρός, Αγγειώδες σπείραμα, Ουροφόρα σωληνάρια, νεφρική αρτηριακή παροχή και φλεβική αποχέτευση, Αθροιστικά σωληνάρια, παρασπειραματική συσκευή, Μυελός του νεφρού, Ουρητήρας και ουροδόχος κύστη. 12. Λεμφικό σύστημα Ι: Λεμφικοί ιστοί, έμφυτο και προσαρμοστικό ανοσοποιητικό σύστημα, κύτταρα και λειτουργίες ανοσοποιητικού συστήματος, μόρια μείζονος συστήματος ιστοσυμβατότητας. 13. Λεμφικό σύστημα ΙΙ: Λεμφαδένας, λεμφογάγγλια, λεμφοζίδια, θύμος και σπλήνας. 14. Αισθητήρια όργανα: Εξειδικευμένοι περιφερικού υποδοχείς, μηχανοϋποδοχείς, θερμοϋποδοχείς, υποδοχείς άλγους κα κνησμού, Οφθαλμός, Ους.

Συνιστώμενη βιβλιογραφία: Α. ΘΕΩΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Προτεινόμενα συγγράμματα:    
  1. Οδηγός μελέτης ιστολογίας
Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 102070511  Έκδοση: 1/2021 Συγγραφείς: Μαρία Ιωάννου ISBN: 978-618-5515-12-6 Τύπος: Σύγγραμμα Διαθέτης (Εκδότης): ΚΩΣΤΑΚΗΣ ΔΗΜ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ   Άλλα συγγράμματα: ΟΧΙ Β. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ    ΟΧΙ Συναφή επιστημονικά περιοδικά: ΟΧΙ
elGreek
Μετάβαση στο περιεχόμενο