Τρόπος Διδασκαλία: |
Πρόσωπο με πρόσωπο και συγκεκριμένα:
Η διδασκαλία του μαθήματος της «ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ» συνίσταται από διαλέξεις, φροντιστήρια και εργαστηριακές ασκήσεις. Οι παρουσίες στα φροντιστήρια και τις εργαστηριακές ασκήσεις είναι υποχρεωτικές.
Οι διαλέξεις αναπτύσσουν την ύλη που περιγράφεται ανωτέρω.
Τα φροντιστήρια (σε 4 ομάδες φοιτητών, 1 διδάσκοντας ανά ομάδα) ανακεφαλαιώνουν και εμβαθύνουν στην ύλη. Σε κάθε φροντιστήριο οι φοιτητές εξοικειώνονται με τα βασικά ανά ενότητα στοιχεία και προετοιμάζονται για τις εργαστηριακές ασκήσεις.
Οι εργαστηριακές ασκήσεις (σε 4 ομάδες φοιτητών, 1 διδάσκοντας ανά ομάδα 27-30 φοιτητών) αποτελούν την πρακτική άσκηση των φοιτητών, είναι απαραίτητο συμπλήρωμα των διαλέξεων και έχουν στόχο να τους εξοικειώσουν με την χρήση τεχνικών, την λειτουργία οργάνων και την διεξαγωγή δοκιμασιών που χρησιμοποιούνται συχνά στην ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ, καθώς και να βοηθήσουν στη κατανόηση εννοιών που δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές θεωρητικά (εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία).
Χρησιμοποιούνται Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την διαδικτυακή πληροφόρηση και παροχή μαθησιακών βοηθημάτων στους φοιτητές.
Συγκεκριμένα:
- Χρησιμοποιείται κοινό λογισμικό (π.χ. powerpoint) για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την προβολή διαφανειών και βίντεο.
- H αναλυτική ύλη & επιπλέον βιβλιογραφία, το υλικό των φροντιστηρίων (κλινικά περιστατικά για επεξεργασία), η θεωρία και τα πρωτόκολλα των εργαστηριακών ασκήσεων, οι διαφάνειες των παραδόσεων μετά από κάθε μάθημα καθώς και βίντεο και επιστημονικά άρθρα σχετικά με τη διδασκόμενη ύλη γίνονται ηλεκτρονικά και διαδικτυακά διαθέσιμα στους φοιτητές μέσω του e-class.
- Πληροφορίες για το μάθημα, τους διδάσκοντες και τα ερευνητικά τους ενδιαφέροντα και γενικά το Εργαστήριο ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΗΣ ΑΝΑΤΟΜΙΚΗΣ είναι διαθέσιμες διαδικτυακά στην ιστοσελίδα του Τμήματος Ιατρικής.
- Ανακοινώσεις, πληροφορίες κλπ διατίθενται διαδικτυακά και μέσω e-class. Η επικοινωνία γίνεται μέσω e-mail στην ηλεκτρονική διεύθυνση pathology.department@uth.gr
|
Περιγραφή Μαθήματος: |
Η ύλη του μαθήματος ΕΙΔΙΚΗ ΜΟΡΦΟΛΟΓΙΑ έχει διαμορφωθεί ως εξής:
Α. Οι θεωρητικές κλινικές ικανότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο μάθημα.
Β. Οι πρακτικές και κλινικές δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να θεωρείται επιτυχημένη η παρακολούθηση τους.
Γ. Η γνώση της ύλης που πρέπει να έχουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο μάθημα.
Α. Θεωρητικές κλινικές ικανότητες
Ι. Ανά κεφάλαιο θεωρίας
1. Ενδοκρινικό σύστημα.
2. Αναπνευστικό σύστημα.
3. Πεπτικό σύστημα Ι.
4. Πεπτικό σύστημα II.
5. Πεπτικό σύστημα III.
6.Δερμα
7.Μαστός
8. Γεννητικό σύστημα του θήλεος Ι.
9. Γεννητικό σύστημα του θήλεος ΙΙ.
10. Γεννητικό σύστημα του άρρενος.
11. Ουροποιητικό σύστημα
12. Λεμφικό σύστημα Ι.
13. Λεμφικό σύστημα ΙΙ.
14. Αισθητήρια όργανα.ΙΙ. Στα υποχρεωτικά φροντιστήρια – εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία
Παρουσίαση, ανάλυση, συζήτηση της φυσιολογικής δομής και λειτουργίας των ανθρώπινων οργανικών συστημάτων.
Β. Πρακτικές και κλινικές δεξιότητες
Στα υποχρεωτικά εργαστήρια – εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία
Απόκτηση γενικών και ειδικών πρακτικών δεξιοτήτων από τους φοιτητές Ιατρικής κατά την εκπόνηση
των εργαστηριακών ασκήσεων:
1. Γενικές δεξιότητες
• παρατήρηση φαινομένων στο εργαστήριο, καταγραφή και ανάλυση δεδομένων
• χειρισμός βασικού εξοπλισμού εργαστηρίων και κυρίως χρήση οπτικού μικροσκοπίου
• αποτελεσματική εργασία σε ομάδα
• ασφαλής εργασία σε εργαστηριακό περιβάλλον
• λήψη και τήρηση οδηγιών
• αντίληψη εργαστηριακών λαθών και αναγνώριση των πηγών τους
2. Ειδικές δεξιότητες
– χειρισμός οπτικού μικροσκοπίου
– εξοικείωση με τη χρήση αντικειμενικών φακών – μεγεθύνσεων
– Παρατήρηση εργαστηριακών πλακιδίων και εξοικείωση με ψηφιοποιημένα εργαστηριακά πλακίδια
Γ. Γνώση – Ύλη διαλέξεων
1. Ενδοκρινικό σύστημα: Υπόφυση, Θυρεοειδής αδένας, Παραθυρεοειδής αδένας, Επινεφρίδια, επίφυση, Στοιχεία ανατομίας, αγγείωσης, νεύρωσης και αρχές ορμονικής ρύθμισης.
2. Αναπνευστικό σύστημα: Μεταφορικό και αναπνευστικό τμήμα του αναπνευστικού συστήματος, οσφρητικός βλεννογόνος, λάρυγγας, τραχεία, αναπνευστικό επιθήλιο και κροσσοί, βρόγχοι, βρογχιόλια, πνευμονικός ιστός, φραγμός αίματος-αέρα.
3. Πεπτικό σύστημα Ι: Οδούς και πολφός, περιοδοντικός σύνδεσμος και ούλα, ανάπτυξη των οδόντων. Γλώσσα και γευστική κάλυκα, υπερώα
4. Πεπτικό σύστημα II: Στόμαχος και λεπτό έντερο, Παχύ έντερο, Οισοφάγος, Στόμαχος, Δωδεκαδάκτυλο, Νήστιδα, ειλεός Παχύ έντερο, σκωληκοειδής απόφυση.
5. Πεπτικό σύστημα III: Σιελογόνοι αδένες, Πάγκρεας, Ήπαρ, χοληδόχος κύστη
6. Δέρμα: Τρίχα, ιδρωτοποιός αδένας και σμηγματογόνος αδένας, τριχοθυλάκια και συνοδές δομές. Ιδρωτοποιοί αδένες, όνυχας, σωμάτια Pacini και Meissner.
7. Μαστός: Μη εκκρίνων μαστικός αδένας, μαστός σε γαλουχία, εκκρίσεις μαστικών αδένων.
8. Γεννητικό σύστημα του θήλεος Ι: Ωαγωγός, Μήτρα, κολεός, ωοθυλάκια, ωχρό και λευκό σωμάτιο, εμμηνορρυσιακός κύκλος, γονιμοποίηση και εμφύτευση, έξω γεννητικά όργανα.
9. Γεννητικό σύστημα του θήλεος ΙΙ: Πλακούντας Ωοθήκη
10.Γεννητικό σύστημα του άρρενος: Όρχις, Σπερμιογένεση, επιδιδυμίδα, σπερματικός πόρος και σπερματοδόχος κύστη, προστάτης αδένας, πέος και ουρήθρα, διάμεσα κύτταρα Leydig.
11 Ουροποιητικό σύστημα: Νεφρός, Αγγειώδες σπείραμα, Ουροφόρα σωληνάρια, νεφρική αρτηριακή παροχή και φλεβική αποχέτευση, Αθροιστικά σωληνάρια, παρασπειραματική συσκευή, Μυελός του νεφρού, Ουρητήρας και ουροδόχος κύστη.
12. Λεμφικό σύστημα Ι: Λεμφικοί ιστοί, έμφυτο και προσαρμοστικό ανοσοποιητικό σύστημα, κύτταρα και λειτουργίες ανοσοποιητικού συστήματος, μόρια μείζονος συστήματος ιστοσυμβατότητας.
13. Λεμφικό σύστημα ΙΙ: Λεμφαδένας, λεμφογάγγλια, λεμφοζίδια, θύμος και σπλήνας.
14. Αισθητήρια όργανα: Εξειδικευμένοι περιφερικού υποδοχείς, μηχανοϋποδοχείς, θερμοϋποδοχείς, υποδοχείς άλγους κα κνησμού, Οφθαλμός, Ους. |