ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑ

ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑ

ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑ

Κωδικός Μαθήματος: ΧΡ0300

Υπεύθυνος Καθηγητής: Ελένη Αρναούτογλου, Καθηγήτρια

Άλλοι Διδάσκοντες: ΜΠΑΡΕΚΑ ΜΕΤΑΞΙΑ, ΓΕΩΡΓΙΑΔΟΥ ΕΛΕΝΗ, ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ,  ΝΤΑΛΟΥΚΑ ΜΑΡΙΑ, ΤΣΟΛΑΚΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ,, ΝΙΚΑ ΓΕΩΡΓΙΑ

ECTS: 3.00

Τύπος|Είδος Μαθήματος: ΥΠ | ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΉΣ ΠΕΡΙΟΧΉΣ

Εξάμηνο Διδασκαλίας: 7o Εξάμηνο

Ώρες την Εβδομάδα: 3 Ώρες

Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή) 81 Ώρες

Προαπαιτούμενα: Παρακολούθηση και επιτυχής εξέταση στην i. Φυσιολογία Συστημάτων ii. Φαρμακολογία Ι

Γλώσσα Διδασκαλίας: ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ ΣΤΗΝΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Διαθέσιμο για Erasmus: ΝΑΙ

Διαλέξεις Εξαμήνου: Λεπτομέρειες/Διαλέξεις

Τρόπος Διδασκαλία:

ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ -ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο και συγκεκριμένα:

Η διδασκαλία του μαθήματος της «ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑΣ» συνίσταται από διαλέξεις, κλινική και πρακτική άσκηση. Οι παρουσίες στα φροντιστήρια και τις ασκήσεις είναι υποχρεωτικές.

Οι διαλέξεις με βάση τα κλινικά σενάρια αναπτύσσουν την ύλη που περιγράφεται ανωτέρω.

Οι κλινικές ασκήσεις, (σε 4. ομάδες φοιτητών, 6 διδάσκοντες ανά ομάδα 20 φοιτητών) αποτελούν την κλινική άσκηση των φοιτητών, είναι απαραίτητο συμπλήρωμα των διαλέξεων και έχουν στόχο να τους εξοικειώσουν με την χρήση τεχνικών, την λειτουργία οργάνων και την διεξαγωγή δοκιμασιών που χρησιμοποιούνται συχνά στην αναισθησιολογία, καθώς και να βοηθήσουν στη κατανόηση εννοιών που δεν γίνονται εύκολα αντιληπτές θεωρητικά (εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική)

Οι πρακτικές ασκήσεις,(σε 4 ομάδες φοιτητών, 2 διδάσκοντες ανά ομάδα) ανακεφαλαιώνουν και εμβαθύνουν στην ύλη με την χρήση παραδειγμάτων κλινικών περιστατικών (εκμάθηση βασισμένη σε προβλήματακαι προσομοίωση) που αναδεικνύουν την εφαρμογή των αναισθησιολογικών γνώσεων στην διάγνωση και αντιμετώπιση σοβαρών ασθενειών. Σε κάθε πρακτική άσκηση οι φοιτητές λαμβάνουν ιστορικό, εξασκούνται στην κλινική εξέταση, εφαρμόζουν τις κλινικές δεξιότητες που διδάσκονται και προετοιμάζουν τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που αφορούν τα εξεταζόμενα κλινικά περιστατικά έτσι ώστε να μπορούν να τις συζητήσουν με τους διδάσκοντες.

Χρησιμοποιούνται Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την διαδικτυακή πληροφόρηση και παροχή μαθησιακών βοηθημάτων στους φοιτητές.

Συγκεκριμένα:

  • Χρησιμοποιείται κοινό λογισμικό (π.χ. powerpoint) για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την προβολή διαφανειών και βίντεο.
  • Χρήση προγράμματος προσομοίωσης κρίσιμων συμβάντων στη χειρουργική αίθουσα
  • Ο οδηγός μελέτης (αναλυτική ύλη & επιπλέον βιβλιογραφία), το υλικό των κλινικών και πρακτικών ασκήσεων (κλινικά περιστατικά για επεξεργασία), οι διαφάνειες των παραδόσεων μετά από κάθε μάθημα καθώς και βίντεο και επιστημονικά άρθρα σχετικά με τη διδασκόμενη ύλη γίνονται ηλεκτρονικά και διαδικτυακά διαθέσιμα στους φοιτητές μέσω του e-class.
  • Η Βιβλιοθήκη διαθέτει τα απαραίτητα συγγράμματα του μαθήματος. Επίσης οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις διεθνείς επιστημονικές βάσεις δεδομένων (PubMed), τις οποίες διαθέτει η Βιβλιοθήκη.
  • Κοινό λογισμικό (π.χ. excel) χρησιμοποιείται για την στατιστική επεξεργασία της αξιολόγησης των φοιτητών.
  • Ανακοινώσεις, πληροφορίες κλπ διατίθενται διαδικτυακά μέσω e-class. Η επικοινωνία γίνεται και μέσω e-mail.

 


Μέθοδος Αξιολόγησης:

Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών είναι η ελληνική.

Μέθοδοι αξιολόγησης.

Α. Στις κλινικές – πρακτικές ασκήσεις:

Η συμμετοχή των φοιτητών στις ασκήσεις γίνεται με συνεχή αξιολόγηση. Η επιτυχής συμμετοχή στην άσκηση πιστοποιείται από την υπογραφή του διδάσκοντος.

Β. Στη θεωρία – ύλη διαλέξεων: Γραπτές Εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής .

Οι εξετάσεις του μαθήματος είναι γραπτές, διάρκειας 2 ωρών, και αποτελούνται από θέματα πολλαπλής επιλογής , ερωτήσεις κρίσεως ή σύντομης απάντησης που αφορούν κλινικά περιστατικά ανάλογα με αυτά που συζητούνται στα μαθήματα (παραδείγματα έχουν δοθεί στο τέλος κάθε διάλεξης). Εξεταστέα ύλη αποτελεί η ύλη των διαλέξεων όπως περιγράφεται ανωτέρω. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις του μαθήματος έχουν οι φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς την κλινική άσκηση και έχουν παρακολουθήσει τον απαραίτητο αριθμό διαλέξεων.

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος υπολογίζεται από τον βαθμό των γραπτών εξετάσεων συνυπολογίζοντας τη συνολική παρουσία κατά τη διάρκεια της κλινικήςκαι πρακτικής άσκησης.


Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα:

Το μάθημα αποτελεί βασικό τμήμα της μελέτης της αναισθησιολογίας και των επιδράσεων της σε ασθενείς με διαφορετικά νοσήματα, ενώ ασχολείται και με τις βασικές αρχές της θεραπείας πόνου και της παρηγορικής/ανακουφιστικής φροντίδας.

H ύλη του μαθήματος στοχεύει στην κατανόηση και εξοικείωση με τις θεμελιώδεις αρχές και τεχνικές που αφορούν στην ελεγχόμενη και αναστρέψιμη απώλεια συνείδησης ή και αναλγησία που πρέπει να γνωρίζει κάθε ιατρός ανεξαρτήτως ειδικότητας. Επιπρόσθετα διαπραγματεύεται τα βασικά στοιχεία της θεραπείας πόνου και της παρηγορικής/ανακουφιστικής φροντίδας, δύο καίρια θέματα που θα έπρεπε να είναι σε θέση να προσεγγίσουν όλοι οι υγειονομικοί.

Τα μαθησιακά αποτελέσματα επιτυγχάνονται με:

α. παρακολούθηση των δραστηριοτήτων της Αναισθησιολογικής Κλινικής (χειρουργικές αίθουσες, Μονάδα Μεταναισθητικής Φροντίδας, Ιατρείo πόνου και προαναισθητικού ελέγχου)

β. πρακτική άσκηση BLS (BasicLifeSupport) και χρήση AED (AutomatedExternalDefibrillator) κατά τα σύγχρονα πρότυπα του ERC (EuropeanResuscitationCouncil)

γ. πρακτική άσκηση ALS (AdvancedLifeSupport) κατά τα σύγχρονα πρότυπα του ERC

δ. πρακτική άσκηση στη διαχείριση αεραγωγού

ε. προσομοίωση στην Αναισθησιολογία

Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους σπουδαστές της σημασίας της ορθής εκτέλεσης και εκτίμησης του ιατρικού ιστορικού, της φυσικής εξέτασης, των συμπτωμάτων και της σημειολογίας και των αντίστοιχων απαιτούμενων δεξιοτήτων για την ορθή κλινική πρακτική που αφορά στην ειδικότητα της αναισθησιολογίας και γενικότερα τις κλινικές ειδικότητες, καθώς η αναισθησιολογία βρίσκεται σε επαφή με σχεδόν όλες τις ειδικότητες καθώς απαιτεί τη διαχείριση ασθενών με ποικίλες συνοσηρότητες.

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ): Οι φοιτητές, μετά από επιτυχή εξέταση, έχουν αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεμάτων στο γνωστικό αντικείμενο της Αναισθησιολογίας (επίπεδο ΠΠΣ). Οι γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν είναι επιπέδου 6 (1ου κύκλου Σπουδών) του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF). 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει γνώση και κατανόηση των βασικών αρχών της Γενικής Αναισθησίας, της Περιοχικής Αναισθησίας, των φαρμάκων αναισθησίας, των δυνατοτήτων του σύγχρονου Monitoring του ασθενούς, της διαχείρισης υγρών, αίματος και παραγώγων.
  • Έχει γνώση και κατανόηση των βασικών αρχών της θεραπείας πόνους και παρηγορικής/ανακουφιστικής φροντίδας.
  • Πραγματοποιήσει την αρχική προσέγγιση ενός βαρέως πάσχοντα ασθενή και να εφαρμόσει τις σύγχρονες αρχές αναζωογόνησης του ERC.
  • Μπορεί να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του στα πλαίσια κλινικού περιβάλλοντος για την εκτέλεση βασικών και εξειδικευμένων κλινικών πράξεων

Γενικές Ικανότητες

Το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση των παρακάτω ικανοτήτων:

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσέγγιση σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη ιστορικού
  • Φυσική εξέταση
  • Ορθή διαγνωστική, φαρμακευτική και θεραπευτική προσέγγιση
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

URL Μαθήματος : eClass Πανεπιστημίου Θεσσαλίας | ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑ (uth.gr)

Περιγραφή Μαθήματος:

Η ύλη του μαθήματος ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΟΛΟΓΙΑ έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Α. Οι θεωρητικές κλινικές ικανότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο
μάθημα.
Β. Οι πρακτικές και κλινικές δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να θεωρείται
επιτυχημένη η παρακολούθηση τους.
Γ. Η γνώση της ύλης που πρέπει να έχουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο μάθημα
Α. Θεωρητικές κλινικές ικανότητες
Ι. Ανά κεφάλαιο θεωρίας με βάση κλινικά σενάρια
1. Βασική Υποστήριξη της Ζωής σε παιδί και ενήλικα, απόφραξη αεραγωγού από ξένο σώμα.
2. Εξειδικευμένη Υποστήριξη της Ζωής σε ενήλικες.
3. Φυσιολογία κατά την αναισθησία πως επηρεάζονται τα συστήματα
4. Τεχνικές αναισθησίας, πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα.
5. Τα φάρμακα που χρησιμοποιεί ο αναισθησιολόγος.
6. Προαναισθητική εκτίμηση και προετοιμασία ασθενούς που θα υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση – Ιατρική Συμπεριφορά.
7. Πώς παρακολουθεί ο αναισθησιολόγος περιεγχειρητικά τον ασθενή; (Monitoring).
8. Αγγειακή προσπέλαση και διαχείριση υγρών, αίματος και παραγώγων.
9. Κρίσιμα συμβάντα κατά τη διάρκεια της αναισθησίας και της ανάνηψης του ασθενούς και αντιμετώπιση αυτών. Μετεγχειρητική φροντίδα.
10. Η σημασία της ομαδικής εργασίας (teamwork)
11. Διαχείριση: α. οξέος και μετεγχειρητικού πόνου, β. χρόνιου καλοήθους πόνου, γ. καρκινικού πόνου.
12. Η μουσικοθεραπεία ως συμπληρωματική μέθοδος στην ιατρική
13. Παρηγορική/ανακουφιστική φροντίδα
14. Αιμοδοσία
15. Δωρεά οργάνων
ΙΙ. Στην υποχρεωτικά κλινική πρακτική – εκμάθηση βασισμένη σε προβλήματα
Παρουσίαση, ανάλυση, συζήτηση και αντιμετώπιση πραγματικών κλινικών περιστατικών ασθενών με τις παρακάτω παθολογικές καταστάσεις:
Βαρέως πάσχων ασθενής
Ασθενής σε καρδιακή ανακοπή
Ασθενής με αλλεργικό shock
Ασθενής με οξύ στεφανιαίο σύνδρομο
Ασθενής με ΑΕΕ
Κρίσιμα περιεπεμβατικά συμβάντα:
Βρογχόσπασμος
Λαρυγγόσπασμος
Πνευμονική εμβολή
Αιμορραγία
Κακοήθης υπερθερμία
Χρόνιος Πόνος
Παρηγορική/Ανακουφιστική Φροντίδα
Μουσικοθεραπεία
Αιμοδοσία
Ασθενής προς δωρεά οργάνων

Β. Πρακτικές και κλινικές δεξιότητες
Στην υποχρεωτική κλινική και πρακτική άσκηση – εκμάθηση βασισμένη στην πρακτική εμπειρία
Απόκτηση γενικών και ειδικών πρακτικών δεξιοτήτων από τους φοιτητές Ιατρικής κατά την εκπόνηση των κλινικών φροντιστηρίων και των διαλέξεων:
1. Γενικές δεξιότητες
Εξαγωγή συμπερασμάτων από δεδομένα
Επίλυση πρακτικών προβλημάτων
Εξαγωγή πληροφοριών από γραφικές παραστάσεις
Χειρισμός βασικού εξοπλισμού μηχανημάτων εντός χειρουργείων
Αποτελεσματική εργασία σε ομάδα
Ασφαλής εργασία σε εργαστηριακό περιβάλλον
Λήψη και τήρηση οδηγιών
Αντίληψη κλινικών λαθών και αναγνώριση των πηγών τους

2. Ειδικές δεξιότητες
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορείτε να:
1. αναγνωρίζετε και θα αξιολογείτε το βαριά πάσχοντα ασθενή
2. εφαρμόζετε Εξειδικευμένη Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση κατά τις τρέχουσες οδηγίες του ERC.
3. τοποθετείτε ρινογαστρικό σωλήνα
4. τοποθετείτε φλεβοκαθετήρα στον ασθενή
5. κάνετε λήψη αερίων αίματος
6. εφαρμόζετε το βασικό monitoring
7. αερίζετε με προσωπίδα τον ασθενή
8. τοποθετείτε τον κατάλληλο αεραγωγό στον ασθενή
9. τοποθετείτε την κατάλληλη λαρυγγική μάσκα στον ασθενή
10. κάνετε αναρρόφηση και καθαρισμό του αεραγωγού
11. κάνετε συνταγογράφηση φαρμάκων για την αντιμετώπιση του πόνου
12. εφαρμόζετε τις αρχές της παρηγορικής/ανακουφιστικής φροντίδας

Η εκπαίδευση περιλαμβάνει α) σεμινάρια συζήτησης και διαχείρισης κλινικών σεναρίων που θα συνδυάζουν τη θεωρία με την πράξη και β) εκπαίδευση σε προχωρημένες δεξιότητες σε μικρές ομάδες σε συνθήκες προσομοίωσης. Παράλληλα οι φοιτητές θα συμμετέχουν στη λειτουργία των χειρουργείων, της Μονάδας Μεταναισθητικής Φροντίδας και του Ιατρείου Πόνου.

Αναλυτικά στο περιεχόμενο του μαθήματος εντάσσονται τα ακόλουθα:
1. Αξιολόγηση του επιδεινούμενου ασθενή (ABCDE)
2. Αναζωογόνηση ( Βασική και Εξειδικευμένη κατά το ERC) και πνιγμονή
3. Προαναισθητική εκτίμηση και βελτιστοποίηση χειρουργικού ασθενούς
4. Εισαγωγή και διατήρηση της αναισθησίας
5. Παρακολούθηση στη Μονάδα Μεταναισθητικής Φροντίδας (ΜΜΑΦ)
6. Διαχείριση αεραγωγού
7. Βασικές αρχές ασφαλούς μεταφοράς βαρέως πασχόντων
8. Μηχανικός αερισμός
9. Παρακολούθηση και αξιολόγηση καπνογραφίας
10. Οξύς μετεγχειρητικός πόνος
11. Χρόνιος πόνος
12. Παρηγορική/ανακουφιστική φροντίδα
13. Αναφυλαξία
14. Βρογχόσπασμος
15. Οξύ στεφανιαίο σύνδρομο
16. Αντιδότηση φαρμάκων
17. Εξασφάλιση φλεβικών γραμμών
18. Βασική ερμηνεία αερίων αίματος
19. Βασικές αρχές μετάγγισης αίματος
20. Δωρεά οργάνων

Γ. Γνώση – Ύλη διαλέξεων
Συγγράμματα: Αναισθησία με μια ματιά, κωδικός ΕΥΔΟΞΟΣ: 122090169
Διαφάνειες διαθέσιμες στην e-class


Συνιστώμενη βιβλιογραφία:

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

Αναισθησιολογία: Βασικές Αρχές, κωδικός ΕΥΔΟΞΟΣ: 122090169 

-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:


elGreek
Μετάβαση στο περιεχόμενο