Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
Χρήση Τ.Π.Ε (e mail) στην επικοινωνία με τους Φοιτητές.
Μέθοδος Αξιολόγησης:
Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνικά.
Μέθοδοι αξιολόγησης: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (60% της συνολικής βαθμολογίας) και κατάθεση, γραπτής εργασίας με δημόσια παρουσίαση (40% της συνολικής βαθμολογίας).
Η αξιολόγηση του μαθήματος και των διδασκόντων πραγματοποιείται-στο τέλος του εξαμήνου- μέσω της συμπλήρωσης από τους φοιτητές ειδικού ερωτηματολογίου. Οι φοιτητές ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τις απόψεις τους μέσω του ερωτηματολογίου τόσο για την εκπαιδευτική διαδικασία του εν λόγω μαθήματος , όσο και για τις ενδεχόμενες αλλαγές οι οποίες είναι αναγκαίες κατά την άποψή τους. Οι απαντήσεις των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη προκειμένου να γίνουν βελτιωτικές αλλαγές.
Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:
– Περιγράψουν τη σχέση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με το σύστημα υγείας και τη δημόσια υγεία
– Εξοικειωθούν με τις προσεγγίσεις της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σχετικά με την υποστήριξη των αναγκών των ατόμων, των οικογενειών και των κοινοτήτων.
– Εκτιμήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία και την ευημερία στις κοινότητες.
– Εφαρμόσουν τις αρχές του σχεδιασμού στρατηγικών πρωτοβάθμιας και κοινοτικής φροντίδας σε άτομα, οικογένειες και κοινότητες.
– Κατανοήσουν τις επιρροές και τις προκλήσεις στην κάλυψη των αναγκών υγειονομικής περίθαλψης για άτομα, οικογένειες και κοινότητες.
– Επικοινωνήσουν αποτελεσματικά κατά την παροχής φροντίδας στην πρώτη επαφή του ασθενή με το σύστημα υγείας (πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, ΠΦΥ).
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
URL Μαθήματος :
Περιγραφή Μαθήματος:
1. ΘΕΩΡΙΑ H έννοια της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και της «υγείας για όλους» Σχεδιασμός Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας και Ομάδα Υγείας στην ΠΦΥ Πρόληψη. Προληπτική Φροντίδα σε Εφήβους- Ενήλικες- Ηλικιωμένους Εθνική Στρατηγική Εμβολισμών. Ο ρόλος της ΠΦΥ Oργάνωση Προγραμμάτων Υγείας στην Κοινότητα Εισαγωγή στις Κατευθυντήριες Οδηγίες Γενικής Ιατρικής για τη διαχείριση των πιο συχνών νοσημάτων και καταστάσεων υγείας στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Ψυχική Υγεία και ΠΦΥ Εξαρτήσεις. Προγράμματα υπηρεσιών πρόληψης Ολοκληρωμένη Φροντίδα στην ΠΦΥ και Διαχείριση Χρόνιων Νοσημάτων Αποτελεσματική επικοινωνία του οικογενειακού ιατρού με τον ασθενή και το περιβάλλον του
2. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ Οι φοιτητές θα χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα θα πρέπει να σχεδιάσει ένα πρόγραμμα αγωγής υγείας με θέμα της επιλογής της (κάπνισμα, διατροφή, άσκηση, παχυσαρκία, αλκοόλ, πολυφαρμακία, τροχαία ατυχήματα) που θα απευθύνεται σε συγκεκριμένη ομάδα – στόχο.
Οι φοιτητές θα χωριστούν σε ομάδες και θα επισκεφθούν τα παιδιατρικά ιατρεία των ΤΟΜΥ Λάρισας, της Μονάδας Υγείας Λάρισας προκειμένου να παρακολουθήσουν τον εμβολιασμό των παιδιών και να πραγματοποιήσουν και οι ίδιοι εμβόλια σε παιδιά. Οι φοιτητές θα έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν την καταχώρηση στο εθνικό αρχείο εμβολιασμών.
Οι φοιτητές θα χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα θα πρέπει να σχεδιάσει ένα πρόγραμμα προληπτικής ιατρικής με θέμα της επιλογής της (καρκίνος του τραχήλου της μήτρας, καρκίνος του μαστού, καρκίνος του παχέος εντέρου, υγιεινή των δοντιών, προγεννητικός έλεγχος) που θα απευθύνεται σε συγκεκριμένη ομάδα – στόχο (σε ΚΑΠΗ, ΚΔΑΠ, νηπιαγωγείο, σχολείο, ΡΟΜΑ, πρόσφυγες).
Οι φοιτητές θα χωριστούν σε ομάδες και θα πραγματοποιήσουν επίσκεψη σε δομές Ψυχικής Υγείας στη Λάρισα (ΟΚΑΝΑ, ΚΕΘΕΑ, Πρόγραμμα αυτοβοήθειας)
Προτείνεται η κλινική άσκηση των φοιτητών σε Κ.Υ της περιοχής της Λάρισας ( Κ.Υ Αγιάς, Κ.Υ Γόννων, Κ.Υ Τυρνάβου ) για μια εβδομάδα. Οι φοιτητές θα αποκτήσουν κλινικές δεξιότητες στην ΠΦΥ, με επίκεντρο την ικανότητα διάκρισης των ασθενών που χρειάζονται νοσοκομειακή φροντίδα και αυτών που αντιμετωπίζονται στο σπίτι και στο Κέντρο Υγείας. Επίσης, θα έρθουν σε επαφή με βασικούς χειρισμούς επείγουσας ιατρικής, διαγνωστική προσπέλαση και θεραπεία των συχνότερων οξέων και χρόνιων νοσημάτων στην κοινότητα και το σπίτι. Στο τέλος της Κλινικής Άσκησης οι φοιτητές θα παρουσιάσουν εργασία κατόπιν συλλογής στοιχείων και επιδημιολογικών δεδομένων που θα αφορούν οξέα και χρόνια νοσήματα των ασθενών του Κέντρου Υγείας.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
Eισαγωγή στη Γενική Ιατρική (Αθηνά Τατσιώνη, Βασιλείος Καραθάνος, Αριστέα Μίσσιου)
Community and coordination of care (A practice brief to support implementation of the WHO. Framework on integrated people-centred health services), WHO, 2018το
ΣχέσηΙατρού– Ασθενή (θεωρητικήκαιπρακτικήπροσέγγιση). Πανεπιστήμιο Κρήτης- Σχολή Επιστημών Υγείας – Τμήμα Ιατρικής. Χρήστος Λιονής και Ελένη Πιτέλου. Οκτώβριος 2015.
Planning health promotion programs: introductory workbook. Public Health Ontario, 4th edition, 2015