ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ

Κωδικός Μαθήματος:ΚΙ0502

Υπεύθυνος Καθηγητής:Κόκκαλη Σταματία, Επίκ. Καθηγήτρια
Άλλοι Διδάσκοντες:X. Χατζηχριστοδούλου, Β. Μουχτούρη, Γ. Ραχιώτης , Ι. Νταχάμπρε
 
ECTS:2.00

Τύπος|Είδος Μαθήματος:ΥΠ | ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΉΣ ΠΕΡΙΟΧΉΣ

Εξάμηνο Διδασκαλίας:Χειμερινό Εξάμηνο

Ώρες την Εβδομάδα:2 Ώρες

Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή)54 Ώρες

Προαπαιτούμενα:ΟΧΙ

Γλώσσα Διδασκαλίας:Ελληνική

Διαθέσιμο για Erasmus:ΟΧΙ

Διαλέξεις Εξαμήνου:Σύντομα Διαθέσιμο…

Τρόπος Διδασκαλία:

Διαλέξεις (Πρόσωπο με πρόσωπο)

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΕΣ ΠΑΡΟΥΣΙΕΣ – ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ  Όχι

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση Τ.Π.Ε (e mail) στην επικοινωνία με τους Φοιτητές.


Μέθοδος Αξιολόγησης:

Γλώσσα αξιολόγησης:  Ελληνικά. 

Μέθοδοι αξιολόγησης:  Ερωτήσεις  πολλαπλής επιλογής (60% της συνολικής βαθμολογίας) και κατάθεση, γραπτής εργασίας με δημόσια παρουσίαση (40% της συνολικής βαθμολογίας).

Η αξιολόγηση του μαθήματος και των διδασκόντων πραγματοποιείται-στο τέλος του εξαμήνου- μέσω της συμπλήρωσης από τους φοιτητές ειδικού ερωτηματολογίου.  Οι φοιτητές  ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τις απόψεις  τους μέσω του ερωτηματολογίου τόσο  για την εκπαιδευτική διαδικασία του εν λόγω μαθήματος , όσο και για τις ενδεχόμενες αλλαγές οι οποίες είναι αναγκαίες κατά την άποψή τους. Οι απαντήσεις των φοιτητών λαμβάνονται υπόψη προκειμένου να γίνουν  βελτιωτικές αλλαγές.


Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

– Περιγράψουν τη σχέση της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας με το σύστημα υγείας και τη δημόσια υγεία

– Εξοικειωθούν με τις προσεγγίσεις της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας σχετικά με την υποστήριξη των αναγκών των ατόμων, των οικογενειών και των κοινοτήτων.

– Εκτιμήσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία και την ευημερία στις κοινότητες.

– Εφαρμόσουν τις αρχές του σχεδιασμού στρατηγικών πρωτοβάθμιας και κοινοτικής φροντίδας σε άτομα, οικογένειες και κοινότητες.

– Κατανοήσουν τις επιρροές και τις προκλήσεις στην κάλυψη των αναγκών υγειονομικής περίθαλψης για άτομα, οικογένειες και κοινότητες.

– Επικοινωνήσουν αποτελεσματικά κατά την παροχής φροντίδας στην πρώτη επαφή του ασθενή με το σύστημα υγείας (πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, ΠΦΥ).

Γενικές Ικανότητες

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

URL Μαθήματος :https://eclass.uth.gr/courses/MED_U_280/

Περιγραφή Μαθήματος:
  1. ΘΕΩΡΙΑ

H έννοια της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας και της «υγείας για όλους»

Σχεδιασμός Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας και Ομάδα Υγείας στην ΠΦΥ

Πρόληψη. Προληπτική Φροντίδα σε Εφήβους- Ενήλικες- Ηλικιωμένους

Εθνική Στρατηγική Εμβολισμών. Ο ρόλος της ΠΦΥ

Oργάνωση Προγραμμάτων Υγείας στην Κοινότητα

Εισαγωγή στις Κατευθυντήριες Οδηγίες Γενικής Ιατρικής για τη διαχείριση των πιο συχνών νοσημάτων και καταστάσεων υγείας στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Ψυχική Υγεία και  ΠΦΥ

Εξαρτήσεις. Προγράμματα υπηρεσιών πρόληψης

Ολοκληρωμένη Φροντίδα στην ΠΦΥ και Διαχείριση Χρόνιων Νοσημάτων

Αποτελεσματική επικοινωνία του οικογενειακού ιατρού με τον ασθενή και το περιβάλλον του

  1. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

Οι φοιτητές θα χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα θα πρέπει να σχεδιάσει ένα πρωτόκολλο διαχείρισης της πολυφαρμακίας σε ηλικιωμένους ασθενείς

Οι φοιτητές θα χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα θα πρέπει να σχεδιάσει ένα πρόγραμμα προληπτικής  ιατρικής (συμπεριλαμβάνοντας τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας, τον καρκίνο του μαστού, τον καρκίνο         του παχέος εντέρου, την υγιεινή των δοντιών, τον προγεννητικός έλεγχος κ.α.) που θα απευθύνεται σε συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα (έφηβοι-ηλικιωμένοι).

Προτείνεται η κλινική άσκηση των φοιτητών σε συγκεκριμένα  Κ.Υ της επιλογής τους για μια εβδομάδα. Οι φοιτητές θα αποκτήσουν κλινικές δεξιότητες στην ΠΦΥ, με επίκεντρο την ικανότητα διάκρισης των ασθενών που χρειάζονται νοσοκομειακή φροντίδα και αυτών που αντιμετωπίζονται στο σπίτι και στο Κέντρο Υγείας. Επίσης, θα έρθουν σε επαφή με βασικούς χειρισμούς επείγουσας ιατρικής, διαγνωστική προσπέλαση και θεραπεία των συχνότερων οξέων και χρόνιων νοσημάτων στην κοινότητα και το σπίτι. Στο τέλος της Κλινικής Άσκησης οι φοιτητές θα  παρουσιάσουν εργασία κατόπιν συλλογής στοιχείων και επιδημιολογικών δεδομένων που θα αφορούν οξέα και χρόνια νοσήματα των ασθενών του Κέντρου Υγείας.


Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
  • Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
  1. Eισαγωγή στη Γενική Ιατρική (Συγγραφείς: Αθηνά Τατσιώνη, Βασιλείος Καραθάνος, Αριστέα Μίσσιου)
  1. Κλινικά σενάριο Γενικής Οικογενειακής Ιατρικής (Συγγραφέας: Σμυρνάκης Μανώλης)
  2. Εφαρμογές Καλών Πρακτικών Ομάδας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Ρόλοι, Δραστηριότητες, Δεξιότητες Μελών Ομάδας Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Συγγραφείς Α.ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΥ-ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ, Θ.ΑΔΑΜΑΚΙΔΟΥ, Β-Σ.ΒΕΛΟΝΑΚΗ, Β.ΒΙΒΙΛΑΚΗ, Ε.ΚΑΠΡΕΛΗ, Α. ΚΡΙΕΜΠΑΡΔΗΣ, Α.ΛΑΓΙΟΥ, Χ.ΛΙΟΝΗΣ, Α.ΜΑΡΚΑΚΗ,  Π-Μ.ΜΠΟΔΟΣΑΚΗΣ, Μ.ΠΑΠΑΔΑΚΑΚΗ, Ε.ΣΑΚΕΛΛΑΡΗ)
  3. Σχέση Ιατρού-Ασθενή (Θεωρητική και πρακτική προσέγγιση) (Συγγραφείς: Χρήστος Λιονής, Ελένη Πιτέλου)
  4. Continuity and coordination of care (A practice brief to support implementation of the WHO Framework on integrated people-centered health services), WHO, 2018. https://www.who.int/publications/i/item/9789241514033
  5. Planning health promotion programs: introductory workbook. Public Health Ontario, 5th edition, 2018. https://www.nccmt.ca/knowledge-repositories/search/36
  6. http://www.greekphcguidelines.gr
 
elGreek