ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ – ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ a. Ορισμός επικοινωνίας b. Ανάγκη επικοινωνίας c. Μορφές επικοινωνίας i. Λεκτική ii. Μη-λεκτική d. Τι είναι η μη λεκτική επικοινωνία; e. Σημασία της μη λεκτικής επικοινωνίας f. Τύποι μη λεκτικής επικοινωνίας i. Εκούσια ii. Ακούσια g. Μορφές μη λεκτικής επικοινωνίας i. Βλεμματική επαφή ii. Εμφάνιση iii.Εκφράσεις προσώπου iv.Στάση σώματος v. Σωματική / απτική επαφή vi.Χειρονομίες vii.Προσωπικός χώρος – Απόσταση h. Η μη λεκτική επικοινωνία στον κόσμο i. Διαταραχές μη λεκτικής επικοινωνίας j. Αντιμετώπιση διαταραχών μη λεκτικής επικοινωνίας 2. ΒΑΡΗΚΟΪΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ • Ανατομία (αυτί, κεντρική ακουστική οδός) • Φυσιολογία της ακοής • Ρόλος της ακοής στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας • Η σημασία της έγκαιρης διάγνωσης i. Νευροπλαστικότητα εγκεφάλου ii.Καθολικός Νεογνικός Έλεγχος • Νεογνά υψηλού κινδύνου • Αίτια παιδικής βαρηκοϊας i. Κληρονομικά 1. Γονιδιο GJB2 (κονεξίνη 26) ii. Συγγενή 1. Λοιμώξεις TORCH 2. Προωρότητα 3. Ωτοτοξικά φάρμακα – ουσίες 4. Διαβήτης iii.Επικτητα 1. Εκκριτική ωτίτιδα 2. Λοιμώξεις (μηνιγγίτιδα, παρωτίτιδα) 3. Κατάγματα κροταφικού οστού 4. Ωτοτοξικά φάρμακα 5. Διατρήσεις τυμπανικού υμένα g. Διαγνωστικές μέθοδοι – Αντικειμενική ακοομετρία i. Ωτοακουστικές εκπομπές ii.Ακουστικά προκλητά δυναμικά h. Αντιμετώπιση παιδικής βαρηκοΐας i. Κοχλιακό εμφύτευμα ii.Εμφύτευμα εγκεφαλικού στελέχους 3. ΚΟΧΛΙΑΚΟ ΕΜΦΥΤΕΥΜΑ Τι είναι το κοχλιακό εμφύτευμα; Σε τι διαφέρει από ένα απλό ακουστικό βαρηκοΐας; • Από τι αποτελείται το κοχλιακό εμφύτευμα και πως λειτουργεί • Κριτήρια επιλογής ασθενών για τοποθέτηση κοχλιακού εμφυτεύματος στα παιδιά • Κριτήρια επιλογής ενηλίκων ασθενών για τοποθέτηση κοχλιακού εμφυτεύματος i. Μονόπλευρη ή αμφοτερόπλευρη τοποθέτηση • Παράγοντες που επηρεάζουν την επιτυχία της παρέμβασης • Ταξινόμηση ασθενών i. Εκ γενετής ή προγλωσσικοί κωφοί ii.Μεταγλωσσικοί κωφοί • Χειρουργείο τοποθέτησης κοχλιακού εμφυτεύματος • Επιπλοκές χειρουργείου • Μετά το χειρουργείο i. Προσαρμογή και ρύθμιση κοχλιακού εμφυτεύματος ii.Λογοθεραπευτική παρέμβαση • Όφελος ασθενών σε επίπεδο ψυχολογικό και κοινωνικό • Δαπάνη-Όφελος 4. ΒΑΡΗΚΟΪΑ ΣΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ a. Μορφές βαρηκοΐας i. Βαρηκοϊα αγωγιμότητας ii.Νευροαισθητήρια βαρηκοϊα iii.Μικτού τύπου βαρηκοϊα b. Διαγνωστικές μέθοδοι i. Τονική ακοομετρία ii.Ομιλητική ακοομετρία c. Ταξινόμηση βαρηκοΐας ανάλογα με τη βαρύτητα d. Αίτια βαρηκοΐας στους ενήλικες e. Αντιμετώπιση βαρηκοΐας i. Συντηρητική αντιμετώπιση ii.Χειρουργική αντιμετώπιση 1. Τοποθέτηση σωληνίσκων αερισμού 2. Τυμπανοπλαστικη 3. Αναβολοτομή 4. Αφαίρεση χολοστεατώματος iii.Ακουστικά βαρηκοΐας 1. Οπισθοωτιαία 2. Ενδοωτιαία 3. Ενδοκαναλικά 4. Πλήρως ενδοκαναλικά 5. Οστεο-εμφυτευόμενα ακουστικά 6. Ακουστικά τύπου CROS 5. ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΦΩΝΗΣΗΣ a. Ανατομία-Φυσιολογία φώνησης b. Αίτια διαταρχής της φώνησης i. Οργανικά αίτια 1. Συγγενείς διαταραχές 2. Φλεγμονές 3. Κακώσεις 4. Όγκοι 5. Ενδοκρινολογικές διαταραχές 6. Νευρολογικά αίτια ii.Λειτουργικές διαταραχές 1. Υπερλειτουργική δυσφωνία 2. Υπολειτουργική δυσφωνία 3. Σπαστική δυσφωνία iii.Ψυχογενείς διαταραχές c. Εξέταση-διερεύνηση των διαταραχών της φωνής i. Υποκειμενική εκτίμηση δυσφωνίας ii.Έμμεση λαρυγγοσκόπηση iii.Video-στροβοσκοπηση iv.Μικρολαρυγγοσκόπηση υπό γενική αναισθησία v. Ακουστική ανάλυση της φωνής vi.Ηλεκτροφυσιολογικές μέθοδοι d. Αρχές αντιμετώπισης διαταραχών φωνής i. Συντηρητική αντιμετώπιση ii. Λογοθεραπεία iii.Χειρουργική αντιμετώπιση e. Μέθοδοι επικοινωνίας λαρυγγεκτομηθέντων i. Λαρυγγόφωνο ii.Οισοφάγεια ομιλία iii.Φωνητικές προθέσεις 6. ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΣΦΡΗΣΗΣ a. Ανατομία – Φυσιολογία b. Σημασία της οσφρητικής ικανότητας στην επικοινωνία i. Οσφρητική επικοινωνία μητέρας νεογνού ii.Οσφρητικές μνήμες iii.Φερομόνες και σεξουαλική έλξη iv.Επίδραση στη διάθεση και στα επίπεδα στρες c. Οσφρητικές διαταραχές d. Διαγνωστικός έλεγχος e. Αντιμετώπιση οσφρητικών διαταραχών i. Συντηρητική αντιμετώπιση ii.Χειρουργική αντιμετώπιση 7. ΠΑΡΑΛΥΣΗ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΝΕΥΡΟΥ • Η σημασία των κινήσεων του προσώπου στην καθημερινή μας ζωή i. Οι φυσιολογικές εκφράσεις προσώπου στο πλαίσιο της μη λεκτικής επικοινωνίας ii. Εμφάνιση iii.Μάσηση iv. Ομιλία v. Προστασία οφθαλμών • Ανατομία του προσωπικού νεύρου i. Ίνες προσωπικού νεύρου ii.Τμήματα προσωπικού νεύρου iii.Κλάδοι προσωπικού νεύρου c. Ταξινόμηση των κακώσεων του προσωπικού νεύρου i. Νευροαπραξία ii. Αξονότμηση iii.Νευρότμηση iv.Πλήρης διατομή d. Ταξινόμηση κατά House-Brackmann e. Αίτια παράλυσης προσωπικού i. Συγγενή αίτια ii. Λοιμώξεις iii.Κακώσεις iv. Νεοπλάσματα v. Νευρολογικές παθήσεις f. Διαγνωστικός έλεγχος g. Πρόγνωση ανάλογα με την αιτία της παράλυσης h. Αντιμετώπιση παράλυσης προσωπικού i. Συντηρητικές μέθοδοι 1. Κορτιζόνη 2. Ακυκλοβίρη ii.Χειρουργικές μέθοδοι iii.Φροντίδα οφθαλμού 8. ΙΑΤΡΟΓΕΝΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ a. Αφωνία μετά από λαρυγγεκτομή i. Εναλλακτικές μέθοδοι επικοινωνίας 1. Λαρυγγόφωνο 2. Οισοφάγεια ομιλία 3. Φωνητικές προθέσεις b. Βαρηκοΐα – Κώφωση i. Χειρουργικές επεμβάσεις που μπορεί να προκαλέσουν βαρηκοϊα ή κώφωση 1. Τυμπανοπλαστική 2. Αφαίρεση χολοστεατώματος 3. Αναβολεκτομή 4. Κώφωση μετά από αφαίρεση ακουστικού νευρινώματος ii.Επιλογές αντιμετώπισης μονόπλευρης κώφωση 1. ΒAHA 2. Ακουστικό βαρηκοΐας τύπου CROS iii.Επιλογές αντιμετώπισης αμφοτερόπλευρης κώφωσης 1. Ακουστικόεμφύτευμαεγκεφαλικού στελέχους c. Διατομή προσωπικού νεύρου i. Χειρουργικές επιλογές αποκατάστασης της λειτουργίας του προσωπικού νεύρου ii.Φροντίδα του οφθαλμού • Διατομή λαρυγγικών νεύρων i. Αντιμετώπιση μονόπλευρης παράλυσης παλίνδρομου λαρυγγικού ii.Αντιμετώπιση αμφοτερόπλευρης παράλυσης • Διατομή υπογλώσσιου νεύρου • Διατομή χορδής του τυμπάνου • Διαταραχές όσφρησης μετά από ενδοσκοπική χειρουργική ρινός και παραρρινίων 9. ΟΦΘΑΛΜΙΚΕΣΠΑΘΗΣΕΙΣ a. Ποιες παραμέτρους της καθημερινής ζωής επηρεάζει η χαμηλή όραση i. Ανεξαρτησία-Αυτοεξυπηρέτηση ii. Εκπαίδευση iii.Οικογενειακή ζωή iv.Κοινωνική ζωή v. Καριέρα vi.Δραστηριότητες ψυχαγωγίας-Άθληση • Αίτια χαμηλής όρασης στα παιδιά • Οικογένεια-Αντιδράσεις γονιών-Ανατροφή βρέφους με χαμηλή όραση • Προβλήματα επικοινωνίας των παιδιών με χαμηλή όραση • Εκπαίδευση του παιδιού με προβλήματα όρασης i. Γραφή και ανάγνωση 1. Γραφή Braile 2. Speech synthesizers • Αίτια χαμηλής όρασης στους ενήλικες • Βοηθήματα χαμηλής όρασης 10. ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ 11. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟΥ Πρόσκληση ασθενων (κωφων ή λαρυγγεκτομηθέντων) προκειμένου να συζητηθούν και να αναλυθούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στην καθημερινή του ζωή. Παράλληλα θα γίνει αναφορά στις μεθόδους που εξασφαλίζουν στον ασθενή καλύτερη ποιότητα ζωής. Εναλλακτικά Πρόκληση μέλους του περιβάλλοντος κωφού ασθενή προκειμένου να αναλυθούν όλα τα παραπάνω. Εναλλακτικά Πρόσκληση εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής προκειμένου να συζητηθούν οι δυσκολίες που αφορούν στην εκπαίδευση παιδιών με διαταραχές επικοινωνίας και οι τρόποι με τους οποίους αυτές αντιμετωπίζονται. 12. ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ Στο πλαίσιο του μαθήματος αυτούς θα γίνει μία σύνοψη όλων των παραπάνω θεμάτων. AΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ Η αξιολόγηση των φοιτητών και η τελική τους βαθμολογία θα πραγματοποιηθεί μέσω εξετάσεων ή μέσω της παρουσιάσης μιας εργασίας. Οι εξετάσεις θα περιλαμβάνουν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής (20-30). |