ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ

Κωδικός Μαθήματος:ΒΕ0811

Υπεύθυνος Καθηγητής:Χατζηευθυμίου Αποστολία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

Άλλοι Διδάσκοντες:

Ευφροσύνη Παρακευά, Άννα Βασιλάκη, Ροδόπη Σταματίου


ECTS:2.00

Τύπος|Είδος Μαθήματος:ΕΠ | ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΉΣ ΠΕΡΙΟΧΉΣ

Εξάμηνο Διδασκαλίας:13o Εξάμηνο

Ώρες την Εβδομάδα:2 Ώρες

Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή)54 Ώρες

Προαπαιτούμενα:ΟΧΙ

Γλώσσα Διδασκαλίας:Ελληνική

Διαθέσιμο για Erasmus:ΟΧΙ

Διαλέξεις Εξαμήνου:Λεπτομέρειες/Διαλέξεις

Τρόπος Διδασκαλία:

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο.  Κατά τη διάρκεια των διαλέξεων γίνεται προβολή video για την καλύτερη κατανόηση των μηχανισμών που εμπλέκονται στη λειτουργία του νευρικού συστήματος. Οι παρουσιάσεις γίνονται με power point και στο τέλος κάθε διάλεξης η παρουσίαση αναρτάται στο e-class σε μορφή αρχείου pdf.

Το πρόγραμμα διαλέξεων έχει αναρτηθεί πριν την έναρξη των μαθημάτων στο e-class. Επίσης στο e-class αναρτώνται και οι παρουσιάσεις των φοιτητών.

Η παρουσία των φοιτητών στις διαλέξεις είναι υποχρεωτική

Power point


Μέθοδος Αξιολόγησης:Η παρουσία των φοιτητών που θα επιλέξουν το μάθημα, στις παραδόσεις είναι υποχρεωτική. Στο τέλος του εξαμήνου, οι φοιτητές παρουσιάζουν μία εργασία με θεματολογία ανάλογη αυτών των παραδόσεων. Οι παρουσιάσεις των φοιτητών αναρτώνται στο e-class.

Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα:

Το μάθημα αποτελεί το υπόβαθρο για την κατανόηση των ανώτερων γνωσιακών λειτουργιών του ανθρώπου. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εξοικείωση με όρους και έννοιες που αφορούν τις ανώτερες λειτουργίες και την εισαγωγή των φοιτητών στην αναγνώριση ενδεχόμενων διαταραχών των λειτουργιών αυτών. Επίσης, αναφέρεται σε πειραματικές προσεγγίσεις για την μελέτη των ανώτερων λειτουργιών του ανθρώπου και με αυτή την έννοια το μάθημα αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία ο φοιτητής θα αναπτύξει τον προβληματισμό του για τον τρόπο ερμηνείας των αποτελεσμάτων αυτών και τα όρια που παρουσιάζονται. Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους φοιτητές της σημασίας της ολοκληρωμένης και σε βάθος γνώσης της λειτουργίας του νευρικού συστήματος σε ένα διακριτό επιστημονικό πεδίο / επάγγελμα όπως των Νευροεπιστημών καθώς και της Νευρολογίας και της Ψυχιατρικής Ειδικότητας.

Οι ειδικοί στόχοι του μαθήματος εξειδικεύονται στα παρακάτω επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Αναγνωρίζει και περιγράφει τις ανώτερες (γνωσιακές) λειτουργίες του ανθρώπου με ολοκληρωμένη και λειτουργική αντίληψη και να αποκτά κριτική στάση έναντι των επιστημονικών γνώσεων που σχετίζονται με αυτές.
  • Να εκτιμά τα όρια μέσα στα οποία οι μηχανισμοί που αφορούν τις ανώτερες λειτουργίες λειτουργούν και πιθανές διαταραχές που θα εμφανιστούν σε περιπτώσεις αποκλίσεων από τα όρια αυτά.
  • Να μελετά με κριτική διάθεση επιστημονικές μελέτες (άρθρα) που ερευνούν τις ανώτερες (γνωσιακές) λειτουργίες του ανθρώπου.
  • Μπορεί να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για την μελέτη, οργάνωση και παρουσίαση ενός επιστημονικού θέματος.

URL Μαθήματος :https://eclass.uth.gr/courses/MED_U_225/

Περιγραφή Μαθήματος:Ενότητα 1: Ιστορία της χαρτογράφησης του νου
– Η διαδρομή των νευροεπιστημών
– Από την αρχαιότητα μέχρι τα τέλη του 18ου αι
– Η άποψη της ισοδυναμίας του Haller
– Franz Joseph Gall – Φρενολογία
– Jean Pierre Flourens
– Η ιδέα του «εγκεφαλικού εντοπισμού»
– Κυτταρικός συνδετισμός

 

Ενότητα 2: Εγκέφαλος και συμπεριφορά -Γνωστική λειτουργία και φλοιός
– Το αίνιγμα της συνείδησης
– Η συνείδηση από την πλευρά των νευροεπιστημών
– Η βιολογική βάση της συμπεριφοράς
– Εγκέφαλος και γνωστικές λειτουργίες

Ενότητα 3: Γονίδια και συμπεριφορά: Η βιολογική βάση των διαταραχών της συμπεριφοράς
-Η συμπεριφορά διαμορφώνεται τόσο από γενετικούς όσο και από περιβαλλοντικούς παράγοντες.
–Μελέτες επίδρασης γονιδίων στη συμπεριφορά
-Τα περισσότερα σύνθετα χαρακτηριστικά της συμπεριφοράς είναι πολυγονιδιακά.
-Βιολογική βάση των διαταραχών της συμπεριφοράς

Ενότητα 4: Η εξέλιξη του εγκεφάλου και της συμπεριφοράς στη διάρκεια της ζωής
– Οι 5 «ηλικίες» του εγκεφάλου
– Σχέση ανάπτυξης του εγκεφάλου με τις μεταβολές/ανάπτυξη των γνωστικών λειτουργιών
– Πώς οι εμπειρίες επηρεάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου

Ενότητα 5: Αντίληψη
– Ορισμοί
– Ουδός ερεθίσματος
– Υποσυνείδητα ερεθίσματα
– Προσαρμογή
– Η αντίληψη του ήχου
– Ακουστότητα του ήχου
– Διαχωρισμός συχνοτήτων ήχου
– Το φαινόμενο της ακουστικής επικάλυψης
– Η εμπειρία επιδρά στην ακουστική αντίληψη και τις ακουστικές οδούς
– Όραση
– Οπτικό σύστημα
– Αναγνώριση αντικειμένου
– Θεωρίες αντίληψης
– Αντιληπτικές ανεπάρκειες

Ενότητα 6: Συναίσθημα & κοινωνικός εγκέφαλος
– Η φύση του συναισθήματος
– Συνιστώσες του συναισθήματος
– Συναισθηματικός εγκέφαλος
– Νευροψυχολογικές θεωρίες για το συναίσθημα
– Παραγωγή συναισθηματικής συμπεριφοράς
– Ενσυναίσθηση: κατοπτρικοί νευρώνες

Ενότητα 7: Λόγος και νόηση – Πλαγίωση λειτουργιών εγκεφαλικών ημισφαιρίων
– «Πλαγίωση» των λειτουργιών του εγκεφάλου
– Θεωρίες για την πλαγίωση των εγκεφαλικών λειτουργιών
– Επικρατούν ημισφαίριο
– Λόγος και νόηση
– Η ανάπτυξη και εξέλιξη του λόγου
– To «κλασικό» μοντέλο της ομιλίας
– Το μοντέλο των «δύο ρευμάτων»
– Η περιοχή του Broca
– Διαταραχές του λόγου

Ενότητα 8: Φύλο και εγκέφαλος
-Φυλετικός διμορφισμός
-Καθορισμός του Φύλου
-Επίδραση των γεννητικών ορμονών στο ώριμο νευρικό σύστημα
-Επίδραση των γεννητικών ορμονών στο νευρικό σύστημα του αναπτυσσόμενου εμβ-Φυλετική Διαφοροποίηση του Εγκεφάλου
-Γονική Συμπεριφορά
-Φυλετικές διαφορές στην ανάπτυξη του εγκεφάλου επηρεάζουν μη αναπαραγωγικές συμπεριφορές
-Μη χρωμοσωμικές διαταραχές του φύλου – Αλλαγή φύλου στην εφηβεία

Ενότητα 9: Νευρογέννεση

Ενότητα 10: Μάθηση και μνήμη- Κυτταρικοί μηχανισμοί
-Σχέση μάθησης και μνήμης
-Εγκεφαλικές βλάβες & διαταραχές μνήμης
-Ο ασθενής Η.Μ.
-Σύνδρομο Korsakoff
-Δηλωτική & Διαδικαστική μνήμη
-Σημασιολογική & επεισοδιακή μνήμη
-Μάθηση δεξιοτήτων, εξαρτημένη και μη εξαρτημένη μάθηση
-Ευαισθητοποίηση και εξοικείωση
-Στάδια μνήμης: εικονική, βραχυπρόθεσμη, μεσοπρόθεσμη καιμακροπρόθεσμη μνήμη
-Περιοχές του εγκεφάλου που συνδέονται με τις διάφορες μορφές μνήμης
-Συνιστώσες της μνήμης (συναίσθημα, κινητική αντίδραση, χώρος, χρόνος, αισθητηριακή αντίληψη) και περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται
-Ιππόκαμπος και μνήμη στο χώρο
-Συναίσθημα και τροποποίηση της μνήμης
-Επίδραση της ηλικίας στη μάθηση και μνήμη
-Νόσος Alzheimer
-Νευρικοί μηχανισμοί μάθησης και μνήμης
-Πλαστικότητα
-Μεταβολές του εγκεφάλου ως αποτέλεσμα εκπαίδευσης και επίδραση του προβάλλοντος
-Μηχανισμοί της βραχύχρονης και μακρόχρονης ευαισθητοποίησης του αντανακλαστικού της απόσυρσης βραγχίου στο μοντέλο της Aplysia
-Δομικές αλλαγές των προσυναπτικών απολήξεων των αισθητικών νευρώνων στη μακρόχρονη μνήμη
-Μακροχρόνια ενίσχυση (ενδυνάμωση) LTP στον ιππόκαμπο των θηλαστικών
-Μακροχρόνια καταστολή LTD
-Μηχανισμοί που εμπλέκονται στην ηλικιοεξαρτώμενη μνημονική έκπτωση


Συνιστώμενη βιβλιογραφία:

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

  1. Εγκέφαλος και συμπεριφορά

Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 102071935

Έκδοση: 1η/2021

Συγγραφείς: Garrett B- Hough G. (Γενική επιστ. επιμ. Τσάλτα Ελευθερία)

ISBN: 9789600122299

Τύπος: Σύγγραμμα

Διαθέτης (Εκδότης): Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ

2. Βασικές αρχές νευροψυχολογίας του ανθρώπου

Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 77111679

Έκδοση: 1η/2018

Συγγραφείς: Kolb B. & Whishaw I (επιμ. Γιακουμάκη Σ, Καστελλάκης Α)

ISBN: 9789600119626

Τύπος: Σύγγραμμα

Διαθέτης (Εκδότης): Γ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ – Κ. ΔΑΡΔΑΝΟΣ κ ΣΙΑ ΕΕ

Συναφή επιστημονικά περιοδικά (ενδεικτικά):

Neuron
Consciousness and Cognition
Neuroscience Letters
Neuroscience Research
Current Biology
Schizophrenia Bulletin
British Medical Bulletin
Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology
PLoS ONE
Journal of Learning Disabilities

 
Τμημα Ιατρικής - Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
elGreek
Μετάβαση στο περιεχόμενο