Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα: | Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών ιατρικής με την αναγνώριση, κατανόηση και αντιμετώπιση της ψυχικής παθολογίας των παιδιών και των εφήβων. Το μάθημα ξεκινάει με την περιγραφή του αντικειμένου της Παιδοψυχιατρικής και τον τρόπο λειτουργίας της παιδοψυχιατρικής ομάδας. Περιγράφεται η διαγνωστική εκτίμηση του παιδιού, η χρησιμοποίηση του παιχνιδιού και της ζωγραφικής σαν διαγνωστικά εργαλεία και ο τρόπος ταξινόμησης των ψυχικών διαταραχών της παιδικής ηλικίας. Οι κλινικές οντότητες αναφέρονται σύμφωνα με τις νεότερες ταξινομητικές αρχές και χωρίζονται σε νευρο-αναπτυξιακές, ψυχοσωματικές, συναισθηματικές και διαταραχές συμπεριφοράς. Δίδονται η κλινική εικόνα, στοιχεία επιδημιολογίας, η αιτιολογία, η πρόγνωση και οι τρόποι θεραπευτικής αντιμετώπισης. Τονίζεται η αλληλεξάρτηση και η αλληλεπίδραση των βιολογικών, ψυχολογικών και ψυχοκοινωνικών αιτιών για την εκδήλωση της κάθε διαταραχής. Τέλος περιγράφονται οι παιδοψυχιατρικές δομές παροχής υπηρεσιών και οι προληπτικές και θεραπευτικές παρεμβάσεις που παρέχουν, με ιδιαίτερη αναφορά στις ψυχοθεραπείες και την φαρμακοθεραπεία. Βασικός σκοπός του εκπαιδευτικού αντικειμένου είναι η αναγνώριση των ψυχικών διαταραχών της παιδικής και της εφηβικής ηλικίας και η εξοικείωση με τον τρόπο εργασίας των παιδοψυχιάτρων. Στο τέλος της εκπαίδευσης οι φοιτητές ιατρικής θα μπορούν να αναγνωρίζουν τις βασικές κλινικές εικόνες της παιδικής και εφηβικής ψυχοπαθολογίας και την αναγκαιότητα παραπομπής των παιδιών σε παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: χρησιμοποιεί την κατακτημένη γνώση προκειμένου: - να αναγνωρίζει τις βασικές κλινικές εικόνες της παιδικής και εφηβικής ψυχοπαθολογίας
- να χρησιμοποιεί τις γνώσεις του για να αναγνωρίζει και να διαφοροδιαγιγνώσκει τις κυριότερες ψυχικές διαταραχές των παιδιών και των εφήβων.
- να γνωρίζει και να είναι εξοικειωμένος με τον τρόπο εργασίας των Παιδοψυχιάτρωνκαι να αναγνωρίζει την αναγκαιότητα παραπομπής των ανηλίκων σε Παιδοψυχιατρικές υπηρεσίες
- να προσεγγίζει παιδιά και εφήβους με προβλήματα ψυχικής υγείας να οργανώνει και να παρουσιάζει αυτόνομη επιστημονική εργασία
Γενικές Ικανότητες Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών Αυτόνομη εργασία Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης |
Περιγραφή Μαθήματος: | Ενότητα 1:Εισαγωγή στην Παιδοψυχιατρική: ορισμός, ιστορική εξέλιξη, το αντικείμενο της Παιδοψυχιατρικής, το φυσιολογικό και το παθολογικό στη ψυχική υγεία του παιδιού, Διεπιστημονική Π/ψ Ομάδα Ενότητα 2 : Διαγνωστική εκτίμηση, ταξινόμηση στην Παιδοψυχιατρική: Παιδοψυχιατρική εξέταση, το Παιγνίδι, η Ζωγραφική, η ταξινόμηση στην παιδοψυχιατρική Ενότητα3: Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές I: Διαταραχές λόγου και ομιλίας και ψυχολογικές επιπτώσεις, Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές Κινητικής Λειτουργίας, Γραπτός λόγος, διαταραχές μάθησης Αναπτυξιακά Θέματα Παιδιών με Χρόνιες Καταστάσεις & Θεραπείες: (Προωρότητα, Προγεννητικές επιδράσεις, Χρωμοσωμικές και Γενετικές Διαταραχές, Μεταβολικές Διαταραχές, Λοιμώξεις, Νευρολογικά προβλήματα, Αισθητηριακή Αποστέρηση, Άλλα) Ενότητα4 : Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές II: Νοητική υστέρηση, Διαταραχές αυτιστικού φάσματος, διαταραχή ελλειμματική προσοχής με υπερκινητικότητα Ενότητα 5: Ψυχοσωματικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας: Ψυχοσωματικά προβλήματα, διαταραχές της διατροφής (ανορεξία – βουλιμία), διαταραχές ύπνου, το παιδί απέναντι στην ασθένεια Ενότητα 6 : Αγχώδεις-φοβικές διαταραχές- ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή : Αγχώδεις διαταραχές, διαταραχή μετατραυματικού stress, , παιδικοί φόβοι – Σχολική φοβία, επιλεκτική αλαλία, ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή Ενότητα 7: Συναισθηματικές διαταραχές: Κατάθλιψη, δυσθυμία, αυτοκτονική συμπεριφορά στα παιδιά και τους εφήβους, αυτοτραυματισμός (self-harm) στην εφηβεία Ενότητα 8 : Παιδικές Ψυχώσεις: Παιδικές Ψυχώσεις – Παιδική Σχιζοφρένεια, αυτισμός και σχιζοφρένεια Ενότητα 9: Διαταραχές συμπεριφοράς: Διαταραχές απέκκρισης. Έλεγχος σφιγκτήρων, Μυοσπάσματα (τικς), Tourettesyndrome Ενότητα 10: Εξαρτητικές συμπεριφορές : Κάπνισμα, αλκοόλ, GamingDisorder, O εθισμός στο διαδίκτυο επιδράσεις στην καθημερινότητα των παιδιών και εφήβων – Πρόληψη-Τρόποι Αντιμετώπισης Ενότητα 11: Διαταραχές διαγωγής: Διαταραχές Διαγωγής και θεραπευτικές παρεμβάσεις, το Bullying και το Cyberbullying στην Ελλάδα – Τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης Ενότητα 12: Δικαστική Παιδοψυχιατρική:Επείγοντα περιστατικά στην Παιδοψυχιατρική, Κακοποίηση – Παραμέληση-κακοποίηση Πρόληψη και θεραπευτικές παρεμβάσεις, Ψυχοκοινωνικά Προβλήματα, Ζητήματα επιμέλειας και γονικής μέριμνας Ενότητα 13: Πρόληψη και θεραπεία : Βασικές αρχές πρόληψης στη ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων, Νοσηλεία, Νοσοκομείο Ημέρας, Κοινοτική Παιδοψυχιατρική, Φαρμακοθεραπεία: Αντικαταθλιπτικά, Νευροληπτικά , Αμφεταμινικά παράγωγα, Ψυχοθεραπείες |