ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΖΩΗΣ ΜΕ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΖΩΗΣ ΜΕ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΖΩΗΣ ΜΕ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ

Κωδικός Μαθήματος:ΧΡ0312

Υπεύθυνος Καθηγητής:Μεταξία Μπαρέκα, Επίκουρος Καθηγήτρια

Άλλοι Διδάσκοντες:ΕΛΕΝΗ ΑΡΝΑΟΥΤΟΓΛΟΥ, ΝΤΑΛΟΥΚΑ ΜΑΡΙΑ, ΣΤΑΜΟΥΛΗΣ ΚΩΝ/ΝΟΣ

ECTS:2.00

Τύπος|Είδος Μαθήματος:ΕΠ | ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΉΣ ΠΕΡΙΟΧΉΣ

Εξάμηνο Διδασκαλίας:Εαρινό Εξάμηνο

Ώρες την Εβδομάδα:2 Ώρες

Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή)54 Ώρες

Προαπαιτούμενα:ΟΧΙ

Γλώσσα Διδασκαλίας:ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ ΣΤΗΝ ΑΓΓΛΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Διαθέσιμο για Erasmus:OXI

Διαλέξεις Εξαμήνου:Σύντομα Διαθέσιμο…

Τρόπος Διδασκαλία:

ΠΡΟΣΩΠΟ ΜΕ ΠΡΟΣΩΠΟ –ΧΡΗΣΗ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗΣ-ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ

Πρόσωπο με πρόσωπο και συγκεκριμένα:

Η διδασκαλία του μαθήματος της «ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΖΩΗΣ ΜΕ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ» συνίσταται από σύντομες διαλέξεις και πρακτική άσκηση. Οι παρουσίες στην κλινική άσκηση είναι υποχρεωτικές.

Οι διαλέξεις με βάση τα κλινικά σενάρια δίνουν τα ειδικά σημεία προσοχής κάθε κλινικής περίπτωσης.

Η πρακτική άσκηση εμβαθύνει στην ύλη με την χρήση παραδειγμάτων κλινικών περιστατικών (εκμάθηση βασισμένη σε προβλήματα) και προσομοίωσης. Σε κάθε φροντιστήριο οι φοιτητές προσεγγίζουν δομημένα τον βαρέως πάσχοντα ασθενή κατά ABCDE, αντιμετωπίζουν τις άμεσα απειλητικές για τη ζωή καταστάσεις, αναγνωρίζουν την καρδιακής ανακοπή και εξασκούνται στην εφαρμογή των πρωτοκόλλων του ERC, με έμφαση στην καλής ποιότητας συμπιέσεις, στην αναγνώρισή του ρυθμού της ανακοπής και την ασφαλή απινίδωση. Επίσης διδάσκονται πώς να επικοινωνούν δομημένα και στοχευμένα με τους συναδέλφους διαφορετικών ειδικοτήτων. Τέλος μαθαίνουν να λειτουργούν ως μέλη ομάδας, αναλαμβάνοντας διαφορετικούς ρόλους κάθε φορά, συμπεριλαμβανομένου και του αρχηγού της ομάδας.

Χρησιμοποιούνται Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την διαδικτυακή πληροφόρηση και παροχή μαθησιακών βοηθημάτων στους φοιτητές.

Συγκεκριμένα:

  • Χρησιμοποιείται κοινό λογισμικό (π.χ. powerpoint) για την προετοιμασία του υλικού των διαλέξεων και την προβολή διαφανειών και βίντεο.
  • Χρήση προγράμματος προσομοίωσης κρίσιμων συμβάντων στη χειρουργική αίθουσα.
  • Χρήση κούκλας προσομοίωσης και χειροκίνητου απινιδωτή σε σενάρια προσομοίωσσης.
  • Ο οδηγός μελέτης (αναλυτική ύλη & επιπλέον βιβλιογραφία), το υλικό των φροντιστηρίων (κλινικά περιστατικά για επεξεργασία), οι διαφάνειες των παραδόσεων μετά από κάθε μάθημα καθώς και βίντεο και επιστημονικά άρθρα σχετικά με τη διδασκόμενη ύλη γίνονται ηλεκτρονικά και διαδικτυακά διαθέσιμα στους φοιτητές μέσω του e-class.
  • Η Βιβλιοθήκη διαθέτει τα απαραίτητα συγγράμματα του μαθήματος. Επίσης οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις διεθνείς επιστημονικές βάσεις δεδομένων (PubMed), τις οποίες διαθέτει η Βιβλιοθήκη.
  • Κοινό λογισμικό (π.χ. excel) χρησιμοποιείται για την στατιστική επεξεργασία της αξιολόγησης των φοιτητών.
  • Ανακοινώσεις, πληροφορίες κλπ διατίθενται διαδικτυακά μέσω e-class. Η επικοινωνία γίνεται και μέσω e-mail.

Μέθοδος Αξιολόγησης:

Η γλώσσα αξιολόγησης των φοιτητών είναι η ελληνική.  

Μέθοδοι αξιολόγησης.

Α. Στην κλινική άσκηση:  Συνεχής αξιολόγηση

Η συμμετοχή των φοιτητών στις ασκήσεις γίνεται με συνεχή αξιολόγηση. Η επιτυχής συμμετοχή στην άσκηση πιστοποιείται από την υπογραφή του διδάσκοντος.

Β. Στη θεωρία – ύλη διαλέξεων: Προφορικές Εξετάσεις με σενάρια προσομοίωσης.

Με στόχο την πιστοποίηση της εκπαιδεύσης από το ERC με τη λήψη του πιστοποιητικού ILS (ImmediateLifeSupport) provider, η παρακολούθηση των μαθημάτων είναι υποχρεωτική για όσους θέλουν να λάβουν την πιστοποίηση.

Οι εξετάσεις του μαθήματος είναι προφορικές, διάρκειας 2 ωρών, και πραγματοποιούνται με τη μορφή σεναρίων προσομοίωσης, όπως γινόταν και στα κλινικά φροντιστήρια. Εξεταστέα ύλη αποτελεί η ύλη των διαλέξεων όπως περιγράφεται ανωτέρω. Δικαίωμα συμμετοχής στις εξετάσεις του μαθήματος έχουν οι φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς την κλινική άσκηση και έχουν παρακολουθήσει τον απαραίτητο αριθμό διαλέξεων, με δικαίωμα δύο απουσιών. Οι απουσίες αφορούν την ολοκλήρωση του μαθήματος και την αξιολόγηση για το μάθημα και όχι την πιστοποίηση από το ERC, για την οποία δεν επιτρέπεται καμία απουσία.

Ο τελικός βαθμός του μαθήματος υπολογίζεται από τον βαθμό της τελικής παρουσίας στις προφορικές εξετάσεις συνυπολογίζοντας τη συνολική παρουσία κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης.


Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα:

Το μάθημα αποτελεί βασικό τμήμα της μελέτης της Εξειδικευμένης Υποστήριξης της Ζωής και της διαχείρισης της σε ασθενείς με διαφορετικά νοσήματα, κατά τις κατευθυντήριες οδηγίες του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Αναζωογόνησης (EuropeanResuscitationCouncil, ERC).

H ύλη του μαθήματος στοχεύει στην κατανόηση και εξοικείωση με τις θεμελιώδεις αρχές και τεχνικές που αφορούν την Εξειδικευμένη Υποστήριξη της Ζωής σε διαφορετικά κλινικά περιβάλλοντα που πρέπει να γνωρίζει κάθε ιατρός ανεξαρτήτως ειδικότητας.

Τα μαθησιακά αποτελέσματα επιτυγχάνονται με:

Α. πρακτική άσκηση ALS (AdvancedLifeSupport) κατά τα σύγχρονα πρότυπα του ERC σε συνθήκες προσομοίωσης με χρήση manikins και πραγματικού χειροκίνητου απινιδωτή.

Β. πρακτική άσκηση στη διαχείριση του αεραγωγό

Γ. πρόγραμμα προσομοίωσης σε σενάρια διαχείρισης βαρέως πάσχοντος ασθενούς.

Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους σπουδαστές της σημασίας της ορθής εκτέλεσης της αρχικής εκτίμησης κατά ABCDE, της διαρκούς επανεκτίμησης και της σωστής άμεσης αντιμετώπισης των απειλητικών για τη ζωή καταστάσεων, κλινικές πρακτικές δηλαδή που αφορούν όλες τις ιατρικές ειδικότητες.

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ): Οι φοιτητές, μετά από επιτυχή εξέταση, έχουν αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεμάτων στο γνωστικό αντικείμενο της Εξειδικευμένης Υποστήριξης της Ζωής (επίπεδο ΠΠΣ). Οι γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν είναι επιπέδου 6 (1ου κύκλου Σπουδών) του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF).

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο/η φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:

  • Έχει γνώση και κατανόηση των βασικών αρχών της αρχικής προσέγγισης ενός βαρέως πάσχοντα ασθενή κατά ABCDE και να εφαρμόσει τις σύγχρονες αρχές αναζωογόνησης του ERC.
  • Έχει γνώση και κατανόηση των σύγχρονων πρωτοκόλλων αντιμετώπισης της καρδιακής ανακοπής σε ποικίλα κλινικά σενάρια σύμφωνα με το ERC.
  • Έχει γνώσεις και δεξιότητες διαχείρισης του επαπειλούμενου αεραγωγού.
  • Συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του στα πλαίσια κλινικού περιβάλλοντος για την εκτέλεση βασικών και εξειδικευμένων κλινικών πράξεων.
  • Επιδείξει μη τεχνικές δεξιότητες επικοινωνίας και λειτουργίας ως μέλος μία ομάδας εργασίας
  • Μπορεί να καλεί σε βοήθεια τον κατάλληλο ειδικό κάθε φορά και να τον ενημερώνει με δομημένο τρόπο.

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων σύμφωνα με Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΧΑΕ): Οι φοιτητές, μετά από επιτυχή εξέταση, έχουν αποδεδειγμένη γνώση και κατανόηση θεμάτων στο γνωστικό αντικείμενο της Εκπαίδευσης στην Εξειδικευμένη Υποστήριξη Ζωής με Προσομοίωση (επίπεδο ΠΠΣ). Οι γνώσεις και δεξιότητες που αποκτούν είναι επιπέδου 6 (1ου κύκλου Σπουδών) του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων (EQF).

Γενικές Ικανότητες

Το μάθημα αποσκοπεί στην απόκτηση των παρακάτω ικανοτήτων:

  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
  • Προσέγγιση σε νέες καταστάσεις
  • Λήψη αποφάσεων
  • Αυτόνομη εργασία
  • Ομαδική εργασία
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Λήψη ιστορικού
  • Φυσική εξέταση
  • Ορθή διαγνωστική, φαρμακευτική και θεραπευτική προσέγγιση
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

URL Μαθήματος :ECLASS

Περιγραφή Μαθήματος:

Η ύλη του μαθήματος ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΖΩΗΣ ΜΕ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ έχει διαμορφωθεί ως εξής:

Α. Οι θεωρητικές κλινικές ικανότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο
μάθημα.
Β. Οι πρακτικές και κλινικές δεξιότητες που πρέπει να αποκτήσουν οι φοιτητές για να θεωρείται
επιτυχημένη η παρακολούθηση τους.
Γ. Η γνώση της ύλης που πρέπει να έχουν οι φοιτητές για να επιτύχουν στο μάθημα
Α. Θεωρητικές κλινικές ικανότητες
Ι. Ανά κεφάλαιο θεωρία με βάση κλινικά σενάρια
1. Εκτίμηση βαρέως πάσχοντος κατά ABCDE
2. Αλγόριθμοι ανακοπής
3. Βρογχόσπασμος
4. Πνευμοθώρακας
5. Οξύ Στεφανιαίο Σύνδρομο
6. Πνευμονική εμβολή
7. Εμβολή από αέρα
8. Διεγχειρητική μαιευτική αιμορραγία
9. Υπερτασική κρίση
10. Αιμορραγία από τραύμα
11. Πνιγμονή από νερό
12. Κεραυνοπληξία
13. Ηλεκτροπληξία
14. Διαβητική κετοξέωση
15. Αναπνευστική καταστολή
16. Διαχείριση αρρυθμιών
ΙΙ. Στα υποχρεωτικά κλινικά φροντιστήρια – εκμάθηση βασισμένη σε προβλήματα
Παρουσίαση, ανάλυση, συζήτηση και αντιμετώπιση πραγματικών κλινικών περιστατικών ασθενών με τις παρακάτω παθολογικές καταστάσεις με τη χρήση προσομοίωσης:
Βρογχόσπασμος
Πνευμοθώρακας
Οξύ Στεφανιαίο Σύνδρομο
Πνευμονική εμβολή
Εμβολή από αέρα
Διεγχειρητική μαιευτική αιμορραγία
Υπερτασική κρίση
Αιμορραγία από τραύμα
Πνιγμονή από νερό
Κεραυνοπληξία
Ηλεκτροπληξία
Διαβητική κετοξέωση
Αναπνευστική καταστολή

Β. Πρακτικές και κλινικές δεξιότητες
Στα υποχρεωτικά κλινικά φροντιστήρια – εκμάθηση βασισμένη στην προσομοίωση
Απόκτηση γενικών και ειδικών πρακτικών δεξιοτήτων από τους φοιτητές Ιατρικής κατά την εκπόνηση των κλινικών φροντιστηρίων και των διαλέξεων:
1. Γενικές δεξιότητες
Εξαγωγή συμπερασμάτων από δεδομένα
Επίλυση πρακτικών προβλημάτων
Εξαγωγή πληροφοριών από γραφικές παραστάσεις
Χειρισμός βασικού εξοπλισμού μηχανημάτων αναζωογόνησης
Αποτελεσματική εργασία σε ομάδα
Λήψη και τήρηση οδηγιών
Αντίληψη κλινικών λαθών και αναγνώριση των πηγών τους

2. Ειδικές δεξιότητες
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος θα μπορείτε να:
1. αναγνωρίζετε και θα αξιολογείτε το βαρέως πάσχοντα ασθενή
2. εφαρμόζετε Εξειδικευμένη Καρδιοπνευμονική Αναζωογόνηση κατά τις τρέχουσες οδηγίες του ERC.
3. Εφαρμόζετε ασφαλή απινίδωση
4. Εφαρμόζετε με ασφάλεια καρδιομετατροπή
5. Διατηρείτε βατό αεραγωγό
6. Διαχειρίζεστε τον επαπειλούμενο αεραγωγό

Η εκπαίδευση περιλαμβάνει α) σεμινάρια συζήτησης και διαχείρισης κλινικών σεναρίων που θα συνδυάζουν τη θεωρία με την πράξη και β) εκπαίδευση σε προχωρημένες δεξιότητες σε μικρές ομάδες σε συνθήκες προσομοίωσης.

Αναλυτικά στο περιεχόμενο του μαθήματος εντάσσονται τα ακόλουθα:
1. Αξιολόγηση του επιδεινούμενου ασθενή (ABCDE)
2. Εξειδικευμένη Υποστήριξη της ζωής: Αλγόριθμος ανακοπής κατά το ERC) και πνιγμονή
3. Διαχείριση αεραγωγού
4. Βασικές αρχές ασφαλούς μεταφοράς βαρέως πασχόντων
5. Παρακολούθηση και αξιολόγηση καπνογραφίας
6. Οξέα Σταφανιαία Σύνδρομα
7. Βασική ερμηνεία αερίων αίματος
8. Βρογχόσπασμος
9. Πνευμοθώρακας
10. Πνευμονική εμβολή
11. Εμβολή από αέρα
12. Διεγχειρητική μαιευτική αιμορραγία
13. Υπερτασική κρίση
14. Αιμορραγία από τραύμα
15. Πνιγμονή από νερό
16. Διαβητική κετοξέωση
17. Αναπνευστική καταστολή
18. Διαχείριση αρρυθμιών

Γ. Γνώση – Ύλη διαλέξεων
Συγγράμματα:
Διαφάνειες διαθέσιμες στην e-class
Πρόσβαση στο εκπαιδευτικό υλικό ηλεκτρονικά του ERC


Συνιστώμενη βιβλιογραφία:

Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :

ERC Guidelines Advanced Life Support


elGreek
Μετάβαση στο περιεχόμενο