ΕΜΒΡΥΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΩΝ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΔΙΑΜΑΡΤΙΩΝ ΑΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ
14 Δεκεμβρίου, 2023 2024-11-12 13:36ΕΜΒΡΥΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΩΝ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΔΙΑΜΑΡΤΙΩΝ ΑΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΕΜΒΡΥΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΩΝ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΔΙΑΜΑΡΤΙΩΝ ΑΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ
| ||||||||||||||
Τύπος|Είδος Μαθήματος: | ΕΠ | ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΉΣ ΠΕΡΙΟΧΉΣ | |||||||||||||
Εξάμηνο Διδασκαλίας: | 14o Εξάμηνο | |||||||||||||
Ώρες την Εβδομάδα: | 2 Ώρες | |||||||||||||
Συνολικός χρόνος (Ώρες Διδασκαλίας + Φόρτος Εργασίας Φοιτητή) | 54 Ώρες | |||||||||||||
Προαπαιτούμενα: | ΟΧΙ | |||||||||||||
Γλώσσα Διδασκαλίας: | ΕΛΛΗΝΙΚΗ | |||||||||||||
Διαθέσιμο για Erasmus: | OXI | |||||||||||||
Διαλέξεις Εξαμήνου: | Σύντομα Διαθέσιμο… | |||||||||||||
Τρόπος Διδασκαλία: | Πρόσωπο με πρόσωπο και συγκεκριμένα: Διδασκαλία μέσω της ζωής (διαλέξεις σε αμφιθέατρο/εργαστηριακές ασκήσεις σε αίθουσα εργαστηρίου) ή απομακρυσμένο λόγω ειδικών συνθηκών (COVID-19) Εξετάσεις: Γραπτές (ζωντανά σε αμφιθέατρο – από απόσταση λόγω ειδικών συνθηκών) Το περιεχόμενο των διαλέξεων περιγράφεται παραπάνω.Η παρακολούθηση Εργαστηριακών Πρακτικών και Σεμιναρίων/Φροντιστηρίων είναι υποχρεωτική.Χρησιμοποιούνται Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών για την προετοιμασία του υλικού της διάλεξης, την ηλεκτρονική ενημέρωση και την παροχή συμπληρωματικού εκπαιδευτικού υλικού στους φοιτητές. ΕΙΔΙΚΑ: • Χρησιμοποιείται κοινό λογισμικό (π.χ. MS powerpoint) για την προετοιμασία υλικού διάλεξης και την προβολή διαφανειών και βίντεο. • Ο οδηγός μελέτης (αναλυτικό συμπληρωματικό υλικό & επιπλέον βιβλιογραφία), το εκπαιδευτικό υλικό (κλινικές περιπτώσεις), η θεωρία και τα πρωτόκολλα των εργαστηριακών ασκήσεων, οι διαφάνειες κάθε διάλεξης καθώς και σχετικά βίντεο και επιστημονικά άρθρα που διατίθενται ηλεκτρονικά και διαδικτυακά στους φοιτητές μέσω του συστήματος e-class του πανεπιστημίου μας. • Πληροφορίες για το μάθημα, τους διδάσκοντες και τα ερευνητικά τους ενδιαφέροντα και γενικά το τμήμα Ιστολογίας και Εμβρυολογίας της Ιατρικής Σχολής είναι διαθέσιμες ηλεκτρονικά στον ιστότοπο της Ιατρικής Σχολής • Χρησιμοποιείται κοινό λογισμικό (π.χ. MS excel) για τη στατιστική επεξεργασία της αξιολόγησης των μαθητών. Ανακοινώσεις, πληροφορίες κ.λπ. είναι διαθέσιμες online μέσω e-class. Η επικοινωνία γίνεται και μέσω e-mail (embryology-histologylab@uth.gr). | |||||||||||||
Μέθοδος Αξιολόγησης: | Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική. Μέθοδοι αξιολόγησης. Α. Στις εργαστηριακές ασκήσεις: Γραπτό τεστ στα μέσα του εξαμήνου με 7 ερωτήσεις και επίλυση προβλημάτων. Η συμμετοχή των μαθητών στις εργαστηριακές ασκήσεις είναι υποχρεωτική. Η επιτυχής συμμετοχή στο πρακτικό πιστοποιείται με τις υπογραφές των εκπαιδευτών στις γραπτές εκθέσεις. εξετάσεις. Β. Στα Φροντιστήρια: Προφορική Παρουσίαση, Προφορική Εξέταση Σε κάθε φροντιστήριο, οι μαθητές προετοιμάζουν απαντήσεις στις ερωτήσεις που σχετίζονται με τις εξεταζόμενες κλινικές περιπτώσεις και τις συζητούν με τους καθηγητές. Η επίδοση των μαθητών κατά τη διάρκεια των φροντιστηρίων λαμβάνεται υπόψη στην τελική αξιολόγηση. Το υλικό των φροντιστηρίων εξετάζεται μαζί με τη διάλεξη. Γ. Στη θεωρία – ύλη διαλέξεων:: Γραπτές Εξετάσεις με ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Οι εξετάσεις του μαθήματος είναι γραπτές, διαρκούν 2 ώρες και αποτελούνται από ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Το υλικό που θα εξεταστεί είναι διαλέξεις και εκπαιδευτικό υλικό όπως περιγράφεται παραπάνω. Τελικός βαθμός: Ο τελικός βαθμός του μαθήματος υπολογίζεται ως το άθροισμα του βαθμού των γραπτών εξετάσεων του μαθήματος και του βαθμού των Εργαστηριακών γραπτών εξετάσεων. | |||||||||||||
Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα: | Η ανάπτυξη του ανθρωπίνου εμβρύου ρυθμίζεται μέσω κλιμακωτής έκφρασης γονιδίων. Τα ανθρώπινα έμβρυα αναπτύσσουν τα πολύπλοκα ιστολογικά τους χαρακτηριστικά μέσω προοδευτικής αλλαγής-μετατροπής απλούστερων προδρόμων μορφών. Η συγκεκριμένη αναπτυξιακή διεργασία ονομάζεται επιγένεση. Η επιγενετική ανάπτυξη του ανθρωπίνου εμβρύου ρυθμίζεται μέσω κλιμακωτής έκφρασης γονιδίων που με τη σειρά τους επάγουν την έκφραση άλλων γονιδίων – μια συνεχή αλυσίδα έκφρασης – που οδηγεί στη σωστή τελικά δημιουργία των χαρακτηριστικών του ανθρωπίνου εμβρύου. Σε περίπτωση αποτυχίας, αλλαγής κατεύθυνσης, υπερβολικής ή ελαττωματικής απάντησης προκύπτουν οι διαμαρτίες των οργάνων που εξηγούνται η κάθε μια από το στάδιο που συνέβη η παρεκτροπή. Το μάθημα μπορεί να αποτελέσει ένα βασικό εργαλείο των προπτυχιακών μαθημάτων του προγράμματος σπουδών για να κατανοήσουν οι φοιτητές τις βασικές αλλαγές που συμβαίνουν στην αρχή της ζωής που είναι δυνατό να οδηγήσουν σε συγγενείς διαμαρτίες, των οποίων η γνώση είναι χρήσιμη και συνδέεται με όλες τις βασικές Ιατρικές Ειδικότητες. Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην πλήρη κατανόηση της διαταραχής των αρχών της Εμβρυολογίας, και της Οργανογένεσης που οδηγούν σε γένεση συγγενών διαμαρτιών, και στην εισαγωγή των σπουδαστών στις βασικές κλινικές έννοιες της συγγενούς διαταραχής της ανάπτυξης των δομών του ανθρωπίνου σώματος. Επίσης, αναφέρεται στην έννοια απόκτησης επαγωγικής σκέψης των φοιτητών/τριών που κρίνεται απαραίτητη για τη σωστή μύηση των φοιτητών στο λειτούργημα του Ιατρού. Τέλος, στόχο του μαθήματος αποτελεί η κατανόηση από τους φοιτητές/τριες της σημασίας της διαταραχής της επιγένεσης και των μηχανισμών της.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να : Γενικές Ικανότητες Το κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό μάθημα «ΕΜΒΡΥΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΞΗΣ ΤΩΝ ΣΥΓΓΕΝΩΝ ΔΙΑΜΑΡΤΙΩΝ ΑΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑ» έχει ως βασικούς στόχους: | |||||||||||||
URL Μαθήματος : | http://eclass.uth.gr/ | |||||||||||||
Περιγραφή Μαθήματος: | – Η γεννητική ρύθμιση του σχηματισμού, του πολλαπλασιασμού, της μετανάστευσης και της ανάπτυξης των αρχέγονων γεννητικών – γονιδιακή στόχευση θεραπείας κληρονομικών παθήσεων – Η αποτύπωση του γονιδιώματος –μεταβίβαση συγγενών νοσημάτων – Μεταλλάξεις γονιδίων κλιμακωτής έκφρασης κατά τη γαστριδίωση και συναφή συγγενή νοσήματα – Εμβρυολογικές διαμαρτίες ανώμαλης έκφρασης Hox- γονιδίων – Εμβρυολογικές αρχές της εξέλιξης των συγγενών διαμαρτιών της καρδιάς και των αγγείων. – Εμβρυολογικές αρχές της εξέλιξης των συγγενών διαμαρτιών του γαστρεντερικού συστήματος. – Εμβρυολογικές αρχές της εξέλιξης των συγγενών διαμαρτιών ανά σύστημα του ουροποιητικού συστήματος – Εμβρυολογικές αρχές της εξέλιξης των συγγενών διαμαρτιών του γεννητικού συστήματος – Εμβρυολογικές αρχές της εξέλιξης των συγγενών διαμαρτιών των άκρων – Εμβρυολογικές αρχές της εξέλιξης των συγγενών διαμαρτιών ανά σύστημα του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος Α. Εξάσκηση φοιτητών σε εμβρυολογικούς ψηφιακούς άτλαντες (Αν. Καθ. Σ. Σωτηρίου) Β. Επίδειξη συγγενών διαμαρτιών σε υπερηχογραφική εξέταση εμβρύων. (Αν. Καθ. Σ. Σωτηρίου) | |||||||||||||
Συνιστώμενη βιβλιογραφία: | Α. ΘΕΩΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Προτεινόμενα συγγράμματα: • Βασικές αρχές Εμβρυολογίας, οργανογένεσης και διαμαρτιών της διάπλασης Έκδοση: 1η/2023, Σωτηρίου Σωτήριος, Τύπος: Σύγγραμμα, Διαθέτης (Εκδότης): ΚΩΣΤΑΚΗΣ ΔΗΜ. ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ • Εμβρυολογία του Ανθρώπου-Από τη Σύλληψη έως τη Γέννηση-Κλινική Προσέγγιση. Τύπος: Σύγγραμμα, Συγγραφέας: Moore Keith, Έκδοση: 1η/2019, BROKEN HILL PUBLISHERS LTD Άλλα συγγράμματα: …….. Β. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΩΝ …….. Συναφή επιστημονικά περιοδικά: ……. | |||||||||||||