• Παρακολούθηση ζωντανής εξέτασης προσθίων μορίων του οφθαλμού μέσω ψηφιακής κάμερας προσαρμοσμένης στη σχισμοειδή λυχνία
• Παρακολούθηση παθήσεων βυθού μέσω της οπτικής τομογραφίας συνοχής (OCT, OCTA)
• Χειρουργική αίθουσα Παρακολούθηση ζωντανού χειρουργείου μέσω ψηφιακής κάμερας προσαρμοσμένης στο χειρουργικό μικροσκόπιο
• e-class Συμπληρωματικό υλικό: Video για την καλύτερη κατανόηση της διδακτέας ύλης, χειρουργικά Video, Video αντιμετώπισης επειγόντων περιστατικών, θεωρητικό ηλεκτρονικό υλικό.
Μέθοδος Αξιολόγησης:
1.Γραπτές εξετάσεις ερωτήσεων πολλαπλής επιλογής που περιλαμβάνουν τόσο το περιεχόμενο των διαλέξεων όσο και το περιεχόμενο των κλινικών ασκήσεων Ή 2. Μικτό σύστημα: Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής σε συνδυασμό με ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης επί θεμάτων που περιλαμβάνουν τόσο το περιεχόμενο των διαλέξεων όσο και το περιεχόμενο των κλινικών ασκήσεων. Ή 3. Προφορική εξέταση Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι διαθέσιμα σε όλους τους φοιτητές.
Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα:
Ο γενικός σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τους φοιτητές στις βασικές αρχές της Οφθαλμολογίας και να τους καταστήσει ικανούς να σχεδιάζουν, αναλύουν και να συντάσσουν ένα διαγνωστικό πλάνο για τους ασθενείς με οφθαλμολογικά συμπτώματα σε συνδυασμό με το ιστορικό, την κλινική εικόνα και τα δεδομένα του λοιπού κλινικο-εργαστηριακού και απεικονιστικού ελέγχου των ασθενών. Περαιτέρω, το μάθημα επιδιώκει να παράσχει στους φοιτητές τα βασικά στοιχεία για την κατανόηση των διαφορών ανάμεσα στην φυσιολογική και παθολογική κλινική εικόνα καθώς και να περιγράψει την αιτία, την παθογένεια, την εξέλιξη και τη θεραπεία των σπουδαιότερων οφθαλμικών νόσων. Οι ειδικοί στόχοι του μαθήματος εξειδικεύονται στα παρακάτω επιδιωκόμενα μαθησιακά αποτελέσματα:
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να: Θα είναι σε θέση να χρησιμοποιεί την κατακτημένη γνώση προκειμένου:
• να κάνει χρήση των απλούστερων διαγνωστικών μεθόδων οφθαλμολογικής εξέτασης καθώς και των θεραπευτικών εφαρμογών • να έχει τα εφόδια να επιδιώξει την ορθή εκτίμηση και διευθέτηση του επείγοντος οφθαλμικού προβλήματος (αντιμετώπιση από τον ίδιο ή άμεση παραπομπή) • να οργανώνει τα βήματα εξέτασης ενός ασθενούς με οφθαλμολογικά συμπτώματα • να προσεγγίζει με ευρύτητα την αποκτηθείσα γνώση ούτως ώστε να δύναται να συσχετίζει το οφθαλμικό παθολογικό εύρημα με τις εκδηλώσεις άλλων συστηματικών νοσημάτων • να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να ερευνήσει και να αναλύσει την διεθνή βιβλιογραφία ή να ασχοληθεί με κάποιο ειδικό αντικείμενο με σκοπό την παρουσίαση του σε επιστημονική εκδήλωση
URL Μαθήματος :
Περιγραφή Μαθήματος:
Α. ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ (2 ώρες/εβδομάδα) 1. Οφθαλμολογική εξέταση (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ). 2. Οξεία απώλεια όρασης. 3. Χρόνια απώλεια όρασης. 4. Ο ερυθρός οφθαλμός (ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ). 5. Τραυματικές βλάβες οφθαλμού και κόγχου. 6. Αμβλυωπία και Στραβισμός(ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ). 7. Νευρο-Οφθαλμολογία. 8. Παθήσεις των βλεφάρων, της δακρυϊκής συσκευής και του κόγχου. 9. Οφθαλμικές εκδηλώσεις συστηματικών νοσημάτων. 10. Φάρμακα και Οφθαλμός. • Οι διαλέξεις γίνονται στο 9ο εξάμηνο.
Β. ΚΛΙΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ (ΚΑΤΑ ΟΜΑΔΕΣ) – ΣΤΟ 9o ΕΞΑΜΗΝΟ (Υποχρεωτική) Έξι (6) υποχρεωτικές ώρες ανάπτυξης δεξιοτήτων και εξέτασης εξωτερικών και νοσηλευόμενων ασθενών κατά συγκεκριμένες σε αριθμό ομάδες φοιτητών με προγραμματισμένο έναν ειδικό εκπαιδευτή / ανά ομάδα/ ανά εκπαιδευτική ημέρα κλινικής άσκησης. Στις ώρες κλινικής άσκησης κατά ομάδες (δεξιότητες) με καθορισμένο εκπαιδευτή διδάσκεται: 1. Εξέταση φυσιολογικών οφθαλμών στη σχισμοειδή λυχνία με τη βοήθεια του εκπαιδευτή της ομάδας. 2. Επιδεικνύεται ο τεχνολογικός εξοπλισμός και επεξηγείται περιληπτικά η χρήση του. 3. Λήψη οπτικής οξύτητας για όλες τις ηλικίες, εξέταση κορικών αντανακλαστικών, οπτικών πεδίων κατ’ αντιπαράθεση, εξέταση χρωματικής αντίληψης, οφθαλμοκινητικότητας, επίδειξη εξέτασης της ενδοφθάλμιας πίεσης. 4. Ανάλυση και επίδειξη των τρόπων χορήγησης φαρμάκων στην οφθαλμολογία 5. Πρακτική άσκηση ενστάλαξης κολλυρίων, οφθαλμικής επίδεσης, πλύσης οφθαλμού και αναστροφής βλεφάρου. 6. Εξετάσεις ασθενών (λήψη ιστορικού, πλήρης οφθαλμολογικός έλεγχος) με τη συμμετοχή των φοιτητών, βήμα-βήμα. 7. Ζωντανή εξέταση στη σχισμοειδή λυχνία περιστατικών καταρράκτη και παθήσεων του προσθίου ημιμορίου με τη βοήθεια του εκπαιδευτή μέσω ψηφιακής κάμερας συνδεδεμένης με την σχισμοειδή λυχνία καθώς και επίδειξη παθολογικών περιπτώσεων προσθίων μορίων από το αρχείο της ψηφιακής κάμερας. 8. Παρακολούθηση διενέργειας ψηφιακής φλουοροαγγειογραφίας , οπτικής τομογραφίας συνοχής (OCT) και ψηφιακής αγγειογραφίας βυθού (OCTA), ανάλυση της νόσου-επίδειξη φυσιολογικών από τη βάση δεδομένων 9. Εκπαίδευση στον τρόπο αντιμετώπισης και διαχείρισης επείγοντος οφθαλμολογικού περιστατικού. 10. Εκπαίδευση στην εξέταση του βυθού με άμεση οφθαλμοσκόπηση και αμυδρίαστη κόρη (μεταξύ των φοιτητών) καθώς και σε μυδριασμένους ασθενείς. 11. Ομαδική παρακολούθηση διενέργειας οπτικών πεδίων-επίδειξη φυσιολογικών από τη βάση δεδομένων.
• Η παραπάνω αναλυτική θεματολογία ανάπτυξης δεξιοτήτων παραδίδεται στους φοιτητές με την έναρξη του εξαμήνου σε ειδική κάρτα στην οποία πιστοποιείται από τον εκπαιδευτή και η παρακολούθησή τους η συμμετοχή του κάθε φοιτητή (logbook) . • Κατά τις εφημερίες: οι φοιτητές εκπαιδεύονται στην προσέγγιση επειγόντων οφθαλμολογικών περιστατικών • Η παρακολούθηση του χειρουργικών περιστατικών γίνεται στην αίθουσα χειρουργείου, όπου οι φοιτητές παρακολουθούν ζωντανές επεμβάσεις από οθόνη συνδεδεμένη με το χειρουργικό μικροσκόπιο. Μέλος της χειρουργικής ομάδας αναλαμβάνει την επεξήγηση των βημάτων της επέμβασης.
Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
1. Basic Ophthalmology: Essentials for Medical Students 10th Edition By Ph.D. Allen, Richard C., M.D. (Editor), M.D. Harper, Richard A. (Editor) Ημ. Έκδοσης: 2016/ISBN-10: 1615258043/American Academy of Ophthalmology