Παρακολούθηση και επιτυχής εξέταση στην i. Νευροφυσιολογία και Φυσιολογία Ενδοκρινών ii. Ανατομία Νευρικού Συστήματος και Αισθητηρίων Οργάνων
Γλώσσα Διδασκαλίας:
Ελληνικά
Αγγλική γλώσσα για αλλοδαπούς φοιτητές που διδάσκονται το μάθημα στα πλαίσια της ανταλλαγής φοιτητών στο Πρόγραμμα ERASMUS και στις ανταλλαγές φοιτητών στο πρόγραμμα της HELMSIC).
Αξιολόγηση της συμμετοχής των φοιτητών στη κλινική άσκηση.
Αντικειμενικοί Στόχοι/Επιδιωκόμενα Αποτελέσματα:
Η ύλη του μαθήματος στοχεύει στην εισαγωγή των φοιτητών στο επιστημονικό πεδίο της Νευρολογίας.
Η Νευρολογία περιλαμβάνει ένα ευρύ πεδίο και ο κύριος στόχος είναι η απόκτηση γνώσεων που είναι απαραίτητες για τη διενέργεια νευρολογικής εξέτασης και η εξοικείωση με τη φαινομενολογία των νευρολογικών παθήσεων και την εντοπιστική διαγνωστική.
Επίσης, περιγράφονται όλες οι παρακλινικές εξετάσεις που διενεργούνται προκειμένου να γίνει η διάγνωση και γίνεται επίδειξη της διεξαγωγής αυτών, όπου είναι εφικτό.
Έχει στόχο την απόκτηση γνώσεων, εμπειρίας και δεξιοτήτων που είναι απαραίτητες για την εκτέλεση σωστής και πλήρους κλινικής εξέτασης του ασθενούς και την αξιολόγηση των κλινικών (υποκειμενικών και αντικειμενικών) ευρημάτων της εξέτασης.
Αντικειμενικοί σκοποί
Οι αντικειμενικοί σκοποί του μαθήματος μπορούν είναι συνοπτικά οι ακόλουθοι:
Να κατανοήσει ο φοιτητής την έννοια, τη σημασία και τη δομή του ιστορικού και να αποκτήσει εμπειρία στην τεχνική που αυτό λαμβάνεται, καταγράφεται και παρουσιάζεται
Να μάθει να εκτελεί συντεταγμένα τη γενική αντικειμενική εξέταση, να εξοικειωθεί με τα ευρήματα της εξέτασης φυσιολογικών ατόμων και να μάθει να αναγνωρίζει τα παθολογικά αντικειμενικά σημεία και τη σημασία τους.
Να μάθει τα κύρια συμπτώματα με τα οποία εκδηλώνονται τα διάφορα νοσήματα, τις ποικιλίες τους, την παθοφυσιολογική τους βάση και τη σημασία τους στη διάγνωση
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα είναι σε θέση να:
Έχει κατανόηση βασικών αρχών της Νευρολογίας.
να εξοικειωθεί με τον ασθενή και να αποκτήσει εμπειρία στην λήψη του ιστορικού
να εκπαιδευτεί και να αποκτήσει εμπειρία στην διενέργεια της νευρολογικής εξέτασης. Να εξοικειωθεί με τα ευρήματα της εξέτασης φυσιολογικών ατόμων και την αναγνώριση των παθολογικών αντικειμενικών σημείων και τη σημασία τους
Έχει γνώση των κύριων διαγνωστικών και θεραπευτικών εφαρμογών της Νευρολογίας
Είναι σε θέση να διακρίνει τις κύριες διαφορές ανάμεσα στην φυσιολογική και παθολογική κλινική εικόνα, να περιγράψει την αιτία, παθογένεια, εξέλιξη και θεραπεία των σπουδαιότερων νευρολογικών νοσημάτων.
Χρησιμοποιεί τις κύριες διαγνωστικές και θεραπευτικές εφαρμογές στην κλινική πράξη.
Αναλύει τα δεδομένα σε συνδυασμό με το ιστορικό, κλινική εικόνα και δεδομένα του λοιπού κλινικοεργαστηριακού ελέγχου των ασθενών.
Μπορεί να συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να ερευνήσει και να αναλύει την διεθνή βιβλιογραφία.
Γενικές Ικανότητες
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
Λήψη αποφάσεων
Αυτόνομη εργασία
Ομαδική εργασία
Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
URL Μαθήματος :
Περιγραφή Μαθήματος:
ΚΛΙΝΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ (κατά ομάδες)-Εκτείνεται στο 9ο και 10ο εξάμηνο Περιλαμβάνει: 56 ΩΡΕΣ a) 14 ώρες σεμιναριακές διαλέξεις b) 24 ώρες ανάπτυξης δεξιοτήτων και εξέτασης εξωτερικών και νοσηλευόμενων ασθενών κατά ομάδες c) 18 υποχρεωτικές ώρες εφημερίας, κατά μικρές ομάδες
Στις 12 ώρες κλινικής άσκησης κατά ομάδες (δεξιότητες) με καθορισμένο εκπαιδευτή διδάσκεται:
1.Εξέταση νευρολογικών ασθενών με τη βοήθεια του εκπαιδευτή της ομάδας
1.1. Εξέταση επιπέδου συνειδήσεως και εξοικείωση με τη διαβάθμιση των διαταραχών συνειδήσεως 1.2. Εξέταση νοητικών λειτουργιών 1.3.Εξεταση εγκεφαλικών συζυγιών 1.4.Εξέταση κινητικότητας , αισθητικότητας , αντανακλαστικών 1.5. Περιγραφή παθολογικών σημείων στο νευρικό σύστημα Εξοικείωση με τη φαινομενολογία των νευρολογικών διαταραχών -Επιληψίες – Απομυελινωτικά νοσήματα – Άνοιες – Όγκοι εγκεφάλου – Λοιμώξεις νευρικού συστήματος – Αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια – Κεφαλαλγία και άλλοι κρανιακοί πόνοι – Νευρομυϊκά νοσήματα -Εξωπυραμιδικά νοσήματα και κινητικές διαταραχές -Νοσήματα νωτιαίου μυελού
2.Επιδεικνύεται ο τεχνολογικός εξοπλισμός και επεξηγείται περιληπτικά η χρήση του
3.Εξετάσεις ασθενών (λήψη ιστορικού, πλήρης νευρολογική εξέταση) με τη συμμετοχή των φοιτητών, βήμα-βήμα 4.Παρακολούθηση διενέργειας Ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος και νευροφυσιολογικού ελέγχου-ηλεκτρομυογραφήματος
5.Εκπαίδευση στον τρόπο διαχείρισης έκτακτου νευρολογικού περιστατικού
Η παραπάνω αναλυτική θεματολογία ανάπτυξης δεξιοτήτων παραδίδεται στους φοιτητές με την έναρξη του εξαμήνου σε ειδική κάρτα στην οποία πιστοποιείται από τον εκπαιδευτή και η παρακολούθησή τους . Κατά τις εφημερίες: οι φοιτητές εκπαιδεύονται στην προσέγγιση και διαχείριση επειγόντων νευρολογικών περιστατικών
Συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Νευρολογία Λογοθέτη, 5η έκδοση, Λογοθέτης Ιωάννης, Μυλωνάς Ιωάννης
Εγχειρίδιο κλινικής νευρολογίας, Bradley Walter G.,Daroff Robert B.,Fenichel Gerald M.,Marsden David
Άλλες προτάσεις:
Duss’ Εντοπιστική Διάγνωση στη Νευρολογία
Νευρολογία Λογοθέτη 4 η έκδοση
Δ. Βασιλόπουλος (2016) Νευρολογία, Αθήνα: Π.Χ. Πασχαλίδης
I. Wilkinson, G. Lennox (2009) Βασική Νευρολογία, επιμ. Α. Παπαδημητρίου, Αθήνα Παρισιάνου Α.Ε.
A. Ropper, M. A. Samuels, et J. P. Klein (2014) Adams and Victor’s Principles of Neurology, 10th Edition, MC Graw -Hill Education.
S. Hauser (2013) Harrison’s Neurology in Clinical Medicine, 3rdEdition McGraw-Hill Education.